Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair i stærk vækst på Asien

De seneste trafiktal viser en stærk fremgang for Finnair i juli måned. Det er især den asiatiske trafik der trækker op med en vækst i passagertallene på over 22 %. De forretningsrejsende vender i stigende grad tilbage, vurderer Finnair.

Stor vækst i antallet af passagerer, men fortsat lidt større vækst i kapaciteten. Finnairs tilbagevendende problem viste sig også i juli måneds trafiktal.

Det nationale finske luftfartsselskab fløj i juli 2011 med sammenlagt 760.500 passagerer. Detvar en fremgang på hele 14,7% i forhold til juli 2010.

Overordnet steg Revenue Passenger Kilometres (RPK) for Finnair med 14,6 % i forhold til samme måned året før, mens kapaciteten (ASK) voksede en anelse hurtigere med 14,7 %.

Umiddelbart viser trafiktallene for juli måned altså, at Finnair tilsyneladende er ved at lægge problemerne bag sig. I mange måneder har selskabet øget kapaciteten hurtigere end man har været i stand til at fylde flyene op.

Der er dog stadig advarselslamper der blinker på enkelte ruter fordi man prioriterer væksten så højt.

Kapaciteten på de asiatiske ruter som udtrykt i ASK steg med hele 30 % i juli måned, mens RPK på disse ruter “kun“ steg 26 %. Finnair hæfter sig dog ved en stigende efterspørgsel, der retfærdiggør investeringerne i nye ruter og udvidet kapacitet.

“Efterspørgslen på forretningsrejser udviklede sig fortsat positivt i juli, især i den asiatiske trafik. Sæsonmæssigt er trafikken ellers stærkest i 3. kvartal,“ siger Finnairs CFO, Erno Hildénin, i en kommentar til trafiktallene.

Finansdirektøren understreger samtidig, at kabinefaktoren for juli på de asiatiske ruter var tæt på niveauet for samme måned sidste år til trods for den væsentlige kapacitetsudvidelse.

For hele 2011 frem til og med 31. juli har Finnair haft en vækst i passagerantallet på 12,0 % til knap 4,7millioner passagerer.

I juli måned var belægningsprocenten – udtrykt som kabinefaktoren – på selskabets fly uændret omkring 82 %.

For hele 2011 er kabinefaktoren nu på 73,6 %, hvilket er et fald på 4,1 procentpoint i forhold til året før, men dog en langsom bedring i forhold til de foregående måneder.

Regnskabet for 1. halvår 2011 viste et underskud på 423 millioner danske kroner til trods for at Finnair øgede sin omsætning til knap 8 milliarder danske kroner. Koncernchef Mika Vehviläinenerkendte i denforbindelse,at de store tab i længden er uholdbare og har bebudet en spareplan på140 millioner euro fra 2014.

Det børsnoterede Finnair opererer 65 fly, har godt 7.795 ansatte og er især fokuseret på det asiatiske marked.