Finnair prioriterede nye passagerer

De fleste flyselskaber har onsdag og torsdag forsøgt at bringe så mange strandede passagerer tilbage til oprindelseslandet som overhovedet muligt. Finnair var derimod et af de selskaber, der prioriterede nye passagerer først.

Det har kostet rigtig mange penge for luftfartsselskaberne at have strandede passagerer indkvarteret på hoteller rundt omkring i verden i forhold til opfyldelse af EU-direktiv 261/2004.

Derfor har det også været vigtigt for det fleste luftfartsselskaber at prioritere transporten af de strandede passagerer, før der blev taget imod nye bookinger på flyafgangene. En række afgange blev derfor operereret uden at have været sat til salg i bookingsystemerne.

Finnair er et af de selskaber, hvor rækkefølgen har været lidt anderledes. Ifølge selskabets foreligger der i Finland en retslig afgørelse der betyder, at Finnair har været forpligtet til at først at medtage de passagerer, der har havde en gyldig billet til den pågældende afgang. Efter først at have taget disse passagerer ombord, kunne selskabet fylde op med strandede rejsende.

Dette beklages samtidig, at Finnairs koncernchef Mika Vehviläinen. “Vi forstår fuldt ud, at mange af vore passagerer er i en meget vanskelig situation, så vi forsøger at flyve så meget som muligt for at kunne bringe vore kunder sikkert og hurtigt hjem.“

Det lykkedes onsdag Finnair at få sendt fly afsted fra New York, Bangkok, Delhi, Seoul og Hong Kong.

Torsdag eftermiddag gik Finnair på vingerne fra Helsinki til: Paris, Düsseldorf, Amsterdam, Bruxelles, Stockholm, Gøteborg, København, Oslo, Hamburg, Madrid, Barcelona, Milano, Rom, Warszawa, Budapest, Zürich og Wien. Heruodver lykkedes det også at genoptage den interkontinentale trafik, hvorfor fly kom hjem fra Osaka, Shanghai, Beijingog Tokyo.