(Foto: Morten Lund Madsen)

Finnair risikerer at skulle fyre hver tiende

Hvis ikke Finnair lykkes med at nå en aftale i forhandlingerne med de ansatte, kan flyselskabet risikere at skulle fyre knapt 700 ansatte, svarende til hver tiende medarbejder.

Finnair har igen indledt forhandlinger med de ansatte i bestræbelserne på at skabe besparelser. Flyselskabet håber på en aftale, for ellers ser selskabet sig nødsaget til at skulle afskedige næsten 700 medarbejdere.

Finnairs regnskab for 2013 landede med røde tal på bundlinjen i kølvandet på økonomisk uro i Finnairs kernemarkeder, Asien og Europa. Selvom selskabet sidste år nåede i hus med et større besparelsesprogram på 140 mio. euro, svarende til godt en mia. danske kroner, er det nødvendigt med yderligere besparelser, erkender selskabet i en pressemeddelelse.

”Finnair planlægger at rationalisere sin administration og støttefunktioner, hvilket kan føre til en reduktion på 140 ansatte,” siger Finnairs administrerende direktør, Pekka Vauramo. Der er endvidere tale om, at 540 kabineansatte skal afskediges, hvis ikke der nås en aftale, oplyser han.

Finnair beskæftiger 5.859 ansatte, hvilket betyder, at selskabet står overfor at skulle fyre hver tiende medarbejder. Fra 2012 til 2013 blev antallet af ansatte i Finnair reduceret med knapt 1.000 medarbejdere, imens der over de seneste ti år er sket næsten i halvering i medarbejderstaben.

Mere outsourcing på vej
Forhandlingerne er en del af det omfattende besparelsesprogram, som Finnair lancerede i 2011, som skulle gøre op med en negativ økonomisk udvikling. I ledelsen håber man, at Finnair igennem forhandlinger med personalet kan undgå at skulle fyre det annoncerede antal medarbejdere.

Pekka Vauramo tilføjer, at Finnair har forsøgt at forhandle besparelser i personale-relaterede udgifter siden 2011, og at outsourcing af kabinepersonalet vil være en sekundær mulighed for at opnå de nødvendige besparelser. I første omgang er Finnairs piloter ikke en del af de nye besparelsesforhandlinger.

Besparelsesforhandlingerne kommer netop som fagforeningerne nåede til enighed med Finnair i efteråret om nye lønaftaler og arbejdsvilkår, men sidste års underskud har tvunget det 90 år gamle flyselskab til yderligere besparelser.

Finnair åbnede i 2012 en base i både Madrid og Barcelona, der åbnede for brugen af spansk personale på flyvningerne mellem Finland og Spanien. Lønnen i Spanien er lavere og Finnair er ikke afvisende overfor også at indlede en outsourcing af arbejdskraften på langruterne.

Den finske flag carrier kom ud af 2013 med et driftsunderskud på knap 66 mio. kroner.

Foto: Morten Lund Madsen