Finnair slår SAS på punktlighed

Finnairs fly var et mulehår mere punktlige i marts måned end flyene fra SAS, hvor en lang række aflysninger har trukket ned.

Med det yderste af en vingespids fik Finnair presset sig foran SAS i Flightstats opgørelse over Europas mest punktlige flyselskaber i marts måned. De to nordiske rivaler er henholdsvis nummer 28 og 29 på listen, hvor græske Aegean Airlines indtager førstepladsen.

88,86 procent af Finnairs fly ankom til deres gates inden for de 15 minutter, som Flightstats definerer som ankomst til tiden. Hos SAS ankom 88,80 procent af flyene til tiden. SAS kan dog glæde sig over, at de giver baghjul til den anden nordiske rival, Norwegian, hvis fly kun ankom til tiden 85,84 procent af gangene. Kriseplagede Cimber Sterling lagde sig midt mellem de to store konkurrenter med 86,90 procent.

Aegean blev noteret for 96,06 procent og strejkeplagede Iberia måtte ligesom i februar tage til takke med en placering som agterlanterne, da kun 50,72 procent af de spanske fly ankom til tiden.

Bedre end SAS
SAS har de seneste tre år vundet titlen som Europas mest punktlige større flyselskab. I år kan selskabet komme til at skulle kæmpe lidt mere for at beholde titlen. For i marts måned var selskaber som Lufthansa, KLM, Austrian Airlines, Brussels Airlines og Ryanair alle sammen bedre til at passe ankomsttiderne end SAS var.

Det er blandt andet knap 280 aflyste flyvninger, der var med til at gøre livet surt for SAS. Det svarer til 1,31 procent af alle SAS-flyvninger. Til sammenligning aflyste Finnair, Ryanair og KLM kun henholdsvis 0,16 procent, 0,37 procent og 0,31 procent af alle deres flyvninger i marts. Duksen i klassen var bmibaby, der kun aflyste én flyvning, svarende til 0,08 procent.