Finnair-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Egon Johansen)

Finnair stadig 25 procent bagud

I april var der endnu et stykke vej op til 2019-niveauet for Finnair, som fortsat kæmper med konsekvenserne af, at det ikke er muligt at betjene Asien-ruter i samme grad som tidligere.

Selvom Finnair melder om en stigning i forhold til april sidste år i selskabets trafiktal fra årets fjerde måned, er der ingen vej udenom, at de seneste års udfordrende vilkår for den daglige drift fortsat kan aflæses i tallene.

Først var det COVID-19-pandemiens rejserestriktioner, grænselukninger og andre genvordigheder, der stak en kæp i hjulet på selskabet, hvor flyvninger til og fra en række destinationer i Asien historisk set har spillet en stor rolle i trafikprogrammet.

Da genopretningen så småt gik i gang, strammede situationen dog atter til, da Finland var et af de lande, der blev forment adgang til Ruslands luftrum.

Det krigsførende land valgte at lukke for luftrummet for en række lande, da styret ville give igen, fordi man var blevet ramt af sanktioner i forbindelse med krigen i Ukraine. Det har yderligere vanskeliggjort Asien-flyvninger, at Finnair ikke kan benytte de russiske luftkorridorer.

Halter bagud i forhold til 2019
I løbet af april havde Finnair 905.200 passagerer med ombord i selskabets fly. Det er en stigning på 4,2 procent, når man sammenligner med de 868.400 flyrejsende, som selskabet registrerede i samme måned sidste år.

Det er dog fortsat godt 25 procent færre end i 2019-niveauet, da flyselskabets trafiktal beløb sig til 1.227.400 passagerer i den fjerde måned af det seneste normale år, inden COVID-19-pandemien pludseligt vendte op og ned på hverdagen i luftfartsbranchen.

Ud af de 905.200 passagerer i april i år stammede de 103.600 fra Asien-trafikken, 610.100 fra flyvninger til og fra Europa, 31.500 fra Nordamerika og 33.800 var fra Mellemøsten-flyvninger, mens de resterende 126.200 var indenrigsrejsende.

I april 2019 var antallet af passagerer på Finnairs Asien-ruter 207.900 rejsende, og der var i sidste måned altså tale om et fald på 50 procent som konsekvens af den føromtalte tvillingekrise.

Wetlease bidrager positivt
Samlet set var den udbudte sædekapacitet hos Finnair i april på 3.054,5 millioner passagersædekilometer og af disse blev 2.215,7 millioner solgt, hvilket resulterede i, at flyselskabet fik landet en belægningsgrad på 72,5 procent.

For at dæmme op for konsekvenserne af de færre flyvninger til Asien, har Finnair blandt andet indgået flere wetlease-aftaler. Et sådant samarbejde med British Airways sluttede i marts efter, at fire af Finnairs Airbus A320-fly havde været i drift hos selskabet siden samme måned sidste år.

Finnair oplyser, at en af årsagerne til, at trafikken er steget i april er, at man er i gang med et wetlease-samarbejde med Qantas, hvor to af flyselskabets i alt otte Airbus A330-300 flyver på det australske selskabs ruter fra Sydney og Singapore samt Sydney og Bangkok.

Det har resulteret i en stigning i den samlede kapacitet på 5,9 procent, lyder det fra Finnair.


Relaterede artikler:

Finske lufthavne er bagud: Ramt af tvillingekrise

Strejker kostede Finnair dyrt i første kvartal

Finnair skal på vingerne i Australien