(Foto: Finnair)

Finske piloter får 120 timer mere

I et forsøg på at nå til enighed om en ny overenskomst har Finnair og piloternes fagforening indgået en aftale om at udskyde deadline med fem dage. Oprindeligt skulle aftalen have været på plads i fredags.

Finnair har sammen med piloternes fagforening, Finnish Air Line Pilots’ Association (SLL), besluttet at forlænge forhandlingerne om nye løn- og arbejdsvilkår. I en selskabsmeddelelse lyder det, at parterne er villige til at give forhandlingerne endnu et forsøg på at nå til enighed om en løsning, der harmonerer med flyselskabets overordnede mål i spareprogrammet.

Forhandlingerne skulle have været afsluttet i fredags, men nu er deadline sat til på onsdag. Dermed har partnerne haft weekenden til at komme med nye udspil. Finnair har blandt andet stillet piloterne i udsigt, at der ikke vil finde afskedigelser sted i de næste to år, hvis der falder en aftale på plads.

”Vi har søgt efter en løsning med fokus på løn og effektivitet. Trods fremgang har vi ikke nået til enighed på, hvordan vi når de 17 mio. euro der skal spares. Vi vil give forhandlingerne mere tid, fordi der har været fremgang, og vi håber derfor stadig på at kunne nå en løsning,” sagde Finnairs COO, Ville Iho.

Outsourcer kabinepersonale
Finnair har foruden piloterne forhandlet med både det tekniske personale og kabinepersonalet.

I april brød forhandlingerne med kabinepersonalet sammen. Finnair har endnu ikke offentliggjort, hvilke alternative løsninger, man vil ty til for at nå de nødvendige omkostningsreduktioner, idet selskabet vil have overstået alle forhandlerne inden, der træffes beslutning.

Finnair har tidligere oplyst, at selskabet allerede i år vil outsource kabinepersonalet på tre langdistanceruter, og næste år er der planlagt outsourcing på i alt ti ruter. Herudover overvejer Finnair også at etablere et datterselskab, som skal producere kabineservice og herefter sælge ydelserne til Finnair.

Med de planlagte outsourcing-aktiviteter forventer Finnair at skulle afskedige omkring 540 kabineansatte inden for de kommende år.

Finnair kom sidste år ud med røde tal på bundlinjen. Det er især lavprisselskaber og økonomisk uro, der har tvunget selskabet ud i nye besparelser.