Flådestrategi sikrer lavprissucces

Kapitalkraft til at investere i en moderne flyflåde er afgørende for lavprisflyselskabernes succes. Mindre selskaber, der starter op med brugte og ældre fly, har færre overlevelsesmuligheder.

En ung og moderne flyflåde er vejen til overlevelse for lavprisflyselskaberne. Det konkluderer den schweiziske konsulentvirksomhed ch-aviation GmbH i en nyligt offentliggjort rapport med titlen “Ryanair, IndiGo and other large Low Cost Carriers fly ahead of others thanks to unique fleet strategy.“

I analysen har man kortlagt flåden hos 88 globale flyselskaber, hvoraf 23 opererer indenfor Europa. Ikke overraskende ser man, at de mest succesrige og overskudsgivende lavprisflyselskaber har det største antal fly og meget unge flyflåder.

Norwegian og ungarske Wizz Air ligger i den rigtige ende med en gennemsnitsalder på 4,1 år for den samlede flåde. De to største lavprisflyselskaber, henholdsvis Ryanair og easyJet ligger en smule højere med 4,6 og 4,7 år i gennemsnit på noget større flåder.

Flådealder hos europæiske lavprisflyselskaber

Flyselskab Land Grundlagt Flåde Alder i gn.snit
Air One Italien 1988 10 5,1
AnadolouJet Tyrkiet 2008 7 5,9
Belle Air Albanien 2005 6 10,6
Belle Air Europe Italien 2010 2 6,7
Blue Air Rumænien 2004 8 20,5
easyJet Storbritannien 1995 190 4,7
easyJet Switzerland Schweiz 1999 22 5,9
Flybe Storbritannien 2002 70 5,5
Germanwings Tyskland 1996 23 6,9
Iberia Express Spanien 2011 15 14,8
Jetairfly Belgien 2005 20 6,2
Jet2.com Storbritannien 2006 50 21,7
Monarch Airlines Storbrtiannien 1968 33 14,1
Norwegian Norge 1993 70 4,1
Onur Air Tyrkiet 1992 33 15,7
Pegasus Airlines Tyrkiet 1990 40 3,9
Ryanair Irland 1985 303 4,6
Smartwings Tjekkiet 2007 4 10,0
Transavia Airlines Holland 1966 31 8,5
Transavia France Frankrig 2006 10 7,0
Volotea Spanien 2011 11 9,3
Vueling Spanien 2004 64 8,3
Wizz Air Ungarn 2004 37 4,1

Kilde: ch-aviation

Kapitalkraft er afgørende
Det kræver finansiel styrke at kunne anskaffe sig en stor flåde af moderne passagerfly. Men til gengæld er der store rabatter at hente hos flyproducenterne, og ofte er det muligt for lavprisflyselskaberne at sælge flyene nogle år senere til en god pris. Det betyder, at man vil være i stand til at operere til de lavest mulige omkostninger.

Mindre lavprisflyselskaber starter op på baggrund af brugte fly, der enten købes eller lejes. Det fører automatisk til højere operationelle omkostninger, selvom kapitalomkostningerne er relativt lave ved anskaffelse af ældre fly. Disse selskaber tjener typisk kun penge i få måneder at året, hvor belægningen er så høj, at de høje driftsomkostningerne kan blive dækket ind. I den resterende del af året må trafikprogrammet reduceres og eventuelt kan man blive tvunget til at udleje eller sætte fly på jorden i vinterhalvåret.

“Da lavprismarkedet fortsætter med at vokse, vil det være svært for mindre selskaber med ældre flyflåder at begå sig. Konkurrencen, der bliver hårdere år efter år, vil presse mindre flyselskaber ud af markedet. Store lavprisflyselskaber som Ryanair vil fortsætte med at dominere markedet, idet de udover lave operationelle omkostninger også har andre fordele. Det vil dog ikke være nogen dødsdom at operere som et lille selskab, men de tider er forbi, hvor man kunne se et væld af små lavprisflyselskaber over hele verden,“ konkluderer ch-aviation i analysen.