Flyene skal ned i vægt – ikke passagererne

Historien om Samoa Air, der lader passagererne betale efter vægt, trak store overskrifter i sidste uge. Men på vore breddegrader er der andre midler til at imødegå de store brændstofregninger.

Mange troede, at der var tale om aprilsnar, damedier over hele verdeni sidste uge kunne berette om den særlige prisstruktur, der er gældende hos Samoa Air.

Øsamfundet bestående af ni øer i det sydlige stillehav mellem Hawaii og New Zealand har blandt andet Samoa Air til at sikre flyforbindelsen mellem øerne samt til andre destinationer i stillehavsområdet.

Men hos Samoa Air er det passagerernes vægt, der er afgørende for billetprisen. På de korteste indenrigsruter er billetprisen 1 australsk dollar per kilo, som passagereren vejer. Den maksimale pris er 4,16 australske dollar per kilo, men så bliver man også fløjet til Amerikansk Samoa. Det betyder, at en passager, der vejer 75 kilo skal betale minimum 450 danske kroner for en indenrigsstrækning og knapt 1.900 kroner for den dyreste strækning til Amerikansk Samoa.

Det er de høje brændstofpriser, der har fået Samoa Air til at indføre den særlige prispolitik. Et ton flybrændstof koster i øjeblikket 1.000 amerikanske dollars, hvilket svarer til 5.750 kroner. Det er godt nok omkring otte procent lavere end sidste år ved samme tid, men stadigvæk på et relativt højt niveau.

Prismodellen fra Samoa Air har ikke vundet genklang hos flyselskaberne på vore breddegrader. I stedet fokuserer flyproducenterne på at fremstille fly af lettere materiale, mens flyselskaberne i stigende grad finder områder, hvor det er muligt at reducere flyets startvægt gennem anvendelse af lettere materialer i kabinen.

Letvægtssæder- og serveringsvogne
Et af disse flyselskaber er det britiske lavprisflyselskab easyJet, der har en årlig brændstofregning på 10,5 mia. kroner.

EasyJet har bestilt 14 nye Airbus A320-fly, der bliver sat i drift i løbet af denne måned og frem til sommeren 2014. Disse fly er udstyret med nye letvægtssæder, lettere serveringsvogne og sharklet-vingespidser.

De180 Recaro-sæder i de nye fly er eksempelvis samlet 587 kilo lettere end de nuværende sæder. Det betyder en årlig besparelse på 350.000 kroner per fly.

“Hos easyJet tager vi brændstofeffektivitet og miljøvenlighed meget alvorligt. Derfor var disse faktorer samt passagerernes komfort afgørende, da vi besluttede at installere letvægtssæder i flyene,“ siger Carolyn McCall, der er topchef hos det britiske lavprisflyselskab.

Også de lettere serveringsvogne medvirker til at nedsætte brændstofudgifterne. Hvert fly vejer således 74 kilo mindre i startvægt med de nyeletvægtsvogne ombord. Det svarer til omkring 45.000 kroneri årlig besparelse per fly. Med i alt 214 fly i flåden vil udgifterne være reduceret med knapt 10 mio. kroner om året.

Samlet set vil de nye vægtformindskende tiltag forbedre easyJets bundlinje med omkring 23,7 mio. kroner om året.

Konstant fokus på besparelser
De nye tiltag hos easyJet står ikke alene. I forvejen har selskabets piloter stået i spidsen for flere brændstofbesparende tiltag. Der benyttes kun én motor under kørsel på lufthavnenes taxiveje, ligesom motorstarten udsættes samtidig med brugen af flyenes APU-enheder begrænses.

Herudover har easyJet et veligholdesesprogram, hvor flyenes motorer vaskes jævnligt. Det sikrer en højere effektivitet og giver en årlig besparelse på knapt 16 mio. kroner.

Endelig kunne easyJet for nylig offentliggøre ibrugtagning af det innovative Zonal Dryer-system, som skal medvirke til at nedsætte vægten af luften i flyet. Systemet, der er udviklet af den svenske virksomhed CTT Systems, er blevet installeret på forsøgsbasis i tre fly hos det britiske lavprisflyselskab. Hver enhed vejer 30 kilo, men reducerer samtidig den vægtforøgende fugtighed i kabinen med op til 250 kilo per fly svarende til gennemsnitsvægten af 12 stykker indchecket bagage.