Det ungarske flyselskab Sólyom Hungarian Airways er gået konkurs, inden det første fly er kommet i luften. Selskabet havde fået leveret det første af seks Boeing 737-500 fly, der tidligere har tilhørt SAS i Norge.
Med en flåde af tidligere Boeing 737-500 fly fra SAS var det ungarske Sólyom Hungarian Airways klar til at gå i luften i dette efterår. Selskabet var udset til at at blive arvtageren efter Malév Hungarian Airlines, der gik konkurs i februar 2012.
Men nu er det hele slut, før det overhovedet begyndte. Ungarske medier rapporterer, at det aldrig lykkedes for Sólyom at få en driftstilladelse fra myndighederne, ligesom drøftelser med investorer fra Oman tilsyneladende ikke faldt heldigt ud.
Stifteren József Vágó, der er tidligere direktør i det ungarske luftfartstilsyn, samt selskabet øvrigeledelse er ifølge forlydender midlertidigt forsvundet fra offentlighedens søgelys siden det den 10. oktober kom frem, at pengekassen var tom, og at der ikke var penge til at betale lønninger til de 73 ansatte.
Selvom selskabet har sendt medarbejderne hjem, er hjemmesiden stadig aktiv, idet stifteren i øjeblikket arbejder på en rekonstruktion.
Seks tidligere SAS-fly
På et stort opsat pressemøde den 18. august i Budapest fortalte József Vágó om selskabets planer. Charterflyvninger skulle var planlagt til at begyndei september, mens de første ruteflyvninger skulle igangsættes i løbet af oktober måned. På programmet var ruteflyvninger fra Budapest til Amsterdam, Bruxelles, Frankfurt, London, Milano, Paris og Stockholm. Herudover ville Sólyom i slutningen af 2014 etablere flyvninger til Nordamerika og Kina.
Første fly til Sólyom Hungarian Airlines blev leveret til selskabet den 18. august under stor mediebevågenhed. Flyet af typen Boeing 737-500 fik registreringen HA-SHA og var det tidligere SAS-fly Halvdan Svarte, der blev leveret til Braathens SAFE i 1992. Fem andre fly, der tidligere har været beskæftiget hos SAS, var allerede bestilt fra European Aviation Group.