Japanske ANA overhaler Air New Zealand indenom og bliver de første til at sætte den forlængede Dreamliner, Boeing 787-9, i kommerciel drift.
For knap en måned siden modtog Air New Zealand som det første luftfartsselskab i verden et eksemplar af den nye forlængede Boeing 787 Dreamliner, 787-9. Men bare fordi man er de første til at få nøglerne, så er det ikke ensbetydende med, at man bliver de første til at sætte flyet i kommerciel drift.
For det japanske flyselskab ANA formår nemlig at overhale Air New Zealand indenom når det kommer til at tage imod de første betalende passagerer. På lørdag, den 9. august, vil Air New Zealand for første gang sætte flyet i kommerciel drift på ruten mellem Auckland og Sydney. Men kun to dage før, torsdag den 7. august, vil ANA gå i luften med flyet på tre japanske indenrigsruter.
Dermed løber ANA med opmærksomheden som verdens første bruger af Boeing 787-9 Dreamliner for næsen af Air New Zealand.
Brand i batteri
ANA fik sit første 787-9 fly i slutningen af juli. At selskabet formår at overhale Air New Zealand indenom skyldes sandsynligvis blandt andet, at ANA i forvejen er blandt de største operatører af den nye Dreamliner-versions lillebror, Boeing 787-8. ANA var faktisk verdens første luftfartsselskab til at tage Dreamlineren i brug. Og dermed også blandt de luftfartsselskaber, der blev hårdest ramt, da flytypen sidste år fik flyveforbud i mere end tre måneder. Flyveforbuddet kom blandt efter røgudvikling fra et batteri ombord på et Dreamliner-fly fra netop ANA.
Det nye Boeing 787-9 fly er Air New Zealands første Dreamliner-fly.
Indtil nu har alle de mere end 160 Dreamliner-fly, som Boeing har produceret, været i den normale Boeing 787-8 version.
Boeing 787-9 er 6,1 meter længere end lillebroren. Det giver plads til flere passagerer. Således er Air New Zealands nye fly indrettet i et fire-klasses layout med plads til i alt 302 passagerer, mens et selskab som Qatar Airways opererer 787-8 i et 2-klasses layout med plads til 254 passagerer. Den nye større Dreamliner har desuden en rækkevidde, der er omkring 1.000 kilometer længere end 787-8.
Leaset ni fly
Boeing 787-8 er bestilt af luftfartsselskaber over hele verden i alt 486 eksemplarer. Heraf er 161 leveret. Boeing 787-9 er bestilt i 413 eksemplarer. Blandt de kommende brugere af 787-9 er selskaber som United, Air France, British Airways, American Airlines, Air Canada og Etihad. Desuden har Norwegian leaset ni fly fra MG Aviation og ILFC. De leveres fra første kvartal 2016 og vil supplere selskabets otte Boeing 787-8.
Boeing har også en endnu længere Dreamliner, Boeing 787-10, på vej. Den bliver i alt 68,3 meter og vil kunne tage omkring 323 passagerer i et tre-klasses layout. Til gengæld vil flyet have en kortere rækkevidde end 787-8 og 787-9. Boeing har indtil videre 102 bestillinger på 787-10. Blandt kunderne er Singapore Airlines, United og British Airways. Det er dog planen, at 787-10 først vil være klar til kommerciel drift i 2018.
Et Boeing 787-8 fly fra ANA.