Første Dreamliner-udfordrer står på egne ben

Den første færdigsamlede Airbus A350XWB, MSN-001, som skal udfordre rivalen Boeings 787 Dreamliner, er rullet ud fra fabrikken i Toulouse. Samtidig kaster Qatar Airways sin kærlighed på den største udgave af A350’eren.

Den fælleseuropæiske flykoncern Airbus fremstiller delene til sine fly adskillige steder rundt omkring i Europa. Men nu har Airbus samlet den første af selskabets nye Airbus A350XWB-fly i Toulouse i Frankrig, som er Airbus’ hovedkontor og primære produktionsfacilitet. Dermed er flyet kommet et stort skridt videre mod at kunne få luft under vingerne og tage kampen op mod ærkerivalen Boeings 787 Dreamliner.

På sine helt egne hjul trillede det færdigsamlede fly ud fra hal 40 i Airbus’ A350-samlehal og ind i nabohangaren til test af blandt andet de hydrauliske systemer, ligesom flyets elektriske systemer vil blive startet op. Det arbejde forventes afsluttet inden årets udgang.

Herefter skal flyet blandt andet certificeres, males og have motorerne installeret. I midten af næste år er det planen at flyet er helt klar til de første testflyvninger.

Tænkt sig om
Præsentationen af det første færdigsamlede fly kommer samtidig med at flyets største og første kunde, Qatar Airways, har lavet om i fordelingen af sin ordre på 80 A350XWB’ere. Oprindeligt var det Qatar’s plan at aftage 20 af den mindste A350-800, 40 styk af A350-900 og 20 af A350-1000.

Men nu har mellemøstselskabet tænkt sig om en ekstra gang og fundet frem til, at den mindste version er for lille til selskabets fremtidige behov. Derfor er ordren blevet ændret til 43 af -900 versionen og 37 af -1000 versionen.

Ifølge Airbus kan de tre versioner af det nye fly tage henholdsvis omkring 250, 300 og 350 passagerer. Dermed bliver flyene ikke bare en udfordrer til Boeing 787 Dreamliner, men også til den populære Boeing 777, som Boeing endnu ikke har besluttet om skal opgraderes i en ny -400 version eller lignende, eller om selskabet vil udvikle en afløser helt fra bunden i stil med 787’eren.