Airbus A319-100 fra Lufthansa med registreringen D-AILX er overgået til City Airlines. (Foto: Przemyslaw Szablowski | shutterstock.com)

Første fly til nyt Lufthansa-selskab

City Airlines, der er det nyeste produktionsselskab i Lufthansa Group, har modtaget sit første fly og en driftstilladelse. Selskabet satser på at kunne gå i luften fra sensommeren i år.

I løbet af 2022 var Lufthansa Group i færd med at etablere et nyt produktionsselskab, men arbejdet blev stillet i bero i efteråret samme år som led i en aftale med piloternes fagforening. Der blev vedtaget en fredsaftale frem til 30. juni 2023.

Det formelle arbejde med at etablere et selskab med egen driftstilladelse har imidlertid fortsat, da der ifølge ledelsen i Lufthansa skal opfyldes nogle lovkrav. Og nu ser det imidlertid ud til, at det nye produktionsselskab er et skridt nærmere mod etablering.

Således har City Airlines – der er navnet på det nye produktionsselskab – modtaget sit første fly, der er en Airbus A319-100. Da de juridiske rammer kræver, at et flyselskab råder over mindst ét fly for at kunne få en driftstilladelse (AOC), havde City Airlines dermed banet vejen for at få denne tilladelse. Og AOC’en er netop også landet fra de tyske luftfartsmyndigheder. Det skriver det tysksprogede luftfartsmedie AeroTelegraph.

Satser på første flyvning denne sommer
Airbus A319-flyet til City Airlines har registreringen D-AILX og er næsten 25 år gammelt. Flyet har altid været en del af Lufthansa-koncernen. Først seks år hos selve Lufthansa, dernæst to år hos Germanwings, inden det vendte retur til Lufthansa. I februar 2020 blev flyet en del af Lufthansa CityLine. Flyet har altid haft samme registrering og navnet Fellbach.

Lufthansa har ønsket, at City Airlines skulle få en kommerciel driftstilladelse så hurtigt som muligt for at kunne indlede flyvninger i slutningen af sommeren i år.

City Airlines skal have rollen med at forbinde München Lufthavn med en række europæiske destinationer, hvortil der kræves enten kort eller mellemlang flyvning. Der foreligger ikke oplysninger om, hvor stor City Airlines forventes at blive. Da planerne for selskabet blev lanceret i foråret 2022, lød vurderingen, at selskabet kunne nå en størrelse på 40 fly.

Ansatte frygter pres på arbejdsforhold
Medarbejdere hos Lufthansa-gruppen frygter, at det nye produktionsselskab har til hensigt at lægge pres på arbejdsforholdene. Lufthansa har etableret en rekrutteringsplatform via en hjemmeside, hvor der skal rekrutteres piloter og kabinepersonale til City Airlines.

Selskabet søger personale, der angiveligt skal flyve på billigere og mere fleksible overenskomster end moderselskabet Lufthansa. Det skrev flere tyske luftfartsmedier i begyndelsen af foråret i år.

Lufthansa-gruppens etablering af City Airlines minder i høj grad om SAS og flyselskabets etablering af produktionsplatformene SAS Connect og SAS Link, der med tiden skal overtage en række af de ruter, som tidligere blev betjent af SAS Scandinavia.

Rækken af Lufthansa-produktionsplatforme i Tyskland tæller i forvejen Deutsche Lufthansa (LH), Lufthansa Cargo (LH), Lufthansa CityLine (CL), Eurowings (EW) samt Eurowings Discover (4Y).

 

Relaterede artikler:

Lufthansa får nyt produktionsselskab

Lufthansa stifter nyt produktionsselskab

Lufthansa-initiativ kan bane vejen for SAS