Boeing 737 MAX 8 i sin fulde længde. Foto: Boeing

Første MAX-fly har fået luftdygtighedscertifikat

De amerikanske luftfartsmyndigheder har udstedt et luftdygtighedscertifikat til den første af 450 nyproducerede Boeing 737 MAX siden flytypens grounding i marts 2019.

Endnu en milepæl er nået i forløbet omkring Boeing 737 MAX, der ikke har været i luften i over 20 måneder.

Tirsdag meddelte de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, at der er udstedt et luftdygtighedscertifikat til det første MAX-fly ud af en beholdning på 450 nyproducerede fly. Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Det er fly, som er produceret efter groundingen af 737 MAX i marts 2019, og som venter på at blive leveret til kunder i hele verden.

Flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX blev ophævet 18. november af FAA, men luftfartsmyndigheden kræver en række softwareopdateringer og ny træning af piloter, før MAX-flyene endelig kan komme på vingerne igen.

FAA skal udstede luftdygtighedscertifikat til hvert enkelt nyproducerede MAX-fly, før de kan overleveres til kunderne. Herudover skal de 300 MAX-fly, som nåede at blive leveret til kunderne før de to dødsulykker i Indonesien og Etiopien, ligeledes godkendes på ny, før de atter kan lette.

Kæmpe logistisk opgave
Boeing har ikke ønsket at kommentere FAA-godkendelsen af det første MAX-fly, der altså er endnu et stort skridt i den rigtige retning for at få flyene i drift igen. Hos FAA er man klar til den store opgave, det er, at få godkendt alle MAX-fly.

”Vi forventer at have et tilstrækkeligt antal inspektører til rådighed til at opfylde Boeings planlagte leveringsplan i den nærmeste fremtid. Vi vil sammen med Boeing diskutere virksomhedens produktions- og leveringsplaner,” siger Boeing-talskvinde Lynn Lunsford.

I sidste uge godkendte FAA en pilottræningsplan hos American Airlines. Denne godkendelse baner vejen for, at American Airlines kan opfylde planen om at få det første MAX-fly på vingerne igen allerede 29. december 2020. Her vil flyselskabet sætte flytypen ind på en daglig flyvning på ruten mellem Miami og New York-La Guardia. Det vil være de første kommercielle flyvninger med MAX siden groundingen.

FAA og Boeings arbejde med at få godkendt og leveret samtlige 450 nyproduerede fly til kunderne er en af de største logistiske udfordringer i luftfarten nogensinde. I forvejen står den globale luftfart over for en anden – og om mulig – endnu større udfordring i forbindelse med distributionen af COVID-19-vacciner til hele verden i de kommende uger.

Formentlig EASA-godkendelse i januar
Mens de amerikanske luftfartsmyndigheder har godkendt MAX til at flyve igen, vil de europæiske luftfartsmyndigheder, EASA, først ophæve flyveforbuddet i 2021. EASA siger, at flytypen er sikker og kan komme i drift igen, og myndigheden har foretaget egen kontrol og test af 737 MAX.

Der går dog en rum tid, før de europæiske operatører kan bruge 737 MAX igen. Flyveforbuddet vil formentlig først blive ophævet i januar næste år som følge af en høringsproces, og desuden skal flyselskaberne også sørge for opgradering af flyenes softwaresystemer og opgraderet træning af piloter.

I forbindelse med FAAs ophævelse af MAX-flyveforbuddet stod det i øvrigt klart, at Boeing fremover kalder MAX-flyene for henholdsvis 737-8 og 737-9. MAX-navnet vil dermed angiveligt forsvinde.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift

Boeing 737 MAX på vingerne den 29. december

Ingen MAX-godkendelse i Europa før i 2021