Boeing 747-8. (Foto: Boeing | PR)

Forbyder firemotorers fly fra sommeren 2023

I løbet af foråret 2023 træder et forbud mod flytyper med fire motorer i kraft i Israel, og det vil derfor kun være muligt at benytte blandt andet Boeing 747 med en specialtilladelse.  

I fremtiden bliver det vanskeligt for flyentusiaster fra Israel at få et glimt af den ikoniske flytype Boeing 747, da et nyt forbud, som træder i kraft næste år, betyder, at flyene – der har fået kælenavnet himlens dronning – bliver tvunget til at abdicere fra beflyvningen af landet.

Søndag kunne lufthavnsmyndighederne Israel Airports Authority (IAA), der blandt andet driver flere lufthavne og grænseanlæg i landet, nemlig oplyse, at det fra den 31. marts næste år bliver forbudt at gøre brug af Boeing 747 samt andre firemotorers flytyper.

Det nye forbud er tænkt som et tiltag for at mindske støjforureningen for de personer, der bor eller færdes i nærheden af landets lufthavne, ligesom det også skal medvirke til at reducere de mængder CO2 og andre udledninger, som luftfarten i landet tegner sig for. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Får især betydning ved fragtflyvninger
Forbuddet er en del af en større indsats, der skal forbedre miljøet omkring landets lufthavne, og ifølge IAA har flyselskaberne allerede fået besked om, at det ikke bliver muligt at lande store fly i Ben Gurion-lufthavnen ved Tel Aviv i næste års sommertrafikprogram.

Der kan dog fortsat opstå situationer, hvor det kan være nødvendigt at gøre brug af en flytype, der er udstyret med fire motorer, men det vil dog kun kunne lade sig gøre i ”ekstraordinære tilfælde”, og det vil kræve en til lejligheden udstedt tilladelse, fortæller lufthavnsmyndighederne.

Det forventes, at ændringen først og fremmest vil få betydning for de flyselskaber, der er beskæftiget med luftfragt, da langt størstedelen af andre selskaber allerede er stoppet med at benytte 747’ere og andre flytyper med fire motorer på flyvninger til Israel.

Har skiftet ud i flåden
Forbuddet mod de store fly vil heller ikke få betydning for det israelske flyselskab El Al, hvis primære hub er netop Ben Gurion International Airport, og som ellers tidligere har haft 26 747-fly som en del af både passager- og fragtflåden.

De er dog blevet gradvist udfaset, og i november 2019 foretog El Al så den sidste flyvning med flytypen. Sidenhen har selskabet i stedet benyttet forskellige modeller fra Boeing-serierne 777 og 787 Dreamliner til langdistanceflyvningerne.

I dag består flåden hos det israelske selskab af 45 fly, der har en gennemsnitsalder på 11,6 år. Flyselskabet gør udelukkende brug af Boeing-fly, og foruden de to førnævnte typer flyver man også med 737’ere, der udgør størstedelen af selskabets flåde.


Relaterede artikler:

Sidste Boeing 747 leveres i oktober 2022

British Airways tog afsked med Boeing 747

El Al sender Boeing 747 på pension i november