De to Boeing 747-400 fra British Airways "kysser" hinanden inden afskeden med London Heathrow, de ansatte og den britiske befolkning. (Foto: British Airways | PR)

British Airways tog afsked med Boeing 747

British Airways tog torsdag en vemodig afsked med de sidste jumbojetter, da to Boeing 747 lettede inden for et kort øjeblik fra London Heathrow til stor bevågenhed fra ansatte og befolkning.

Æraen med Boeing 747 hos British Airways er endegyldigt slut.

Det britiske flyselskab sagde torsdag morgen farvel til de ikoniske dobbeltdækkerfly, der gennem 50 år har været en del af flåden i selskabet.

I juli besluttede British Airways at pensionere de resterende Boeing 747 – også kendt som ”Queen of the Skies” – som en konsekvens af coronapandemien, der har ændret efterspørgslen kraftigt. Flyene skulle først være pensioneret i 2024, men flyselskabet fremskyndede disse planer.

Afskeden skete i form af en dobbeltafgang med Boeing 747-400 fra London Heathrow, og flyene lettede inden for få minutter af hinanden torsdag klokken 08.40 lokal fra den nordlige startbane i den britiske hovedstadslufthavn. Planen var oprindeligt, at flyene skulle lette synkront fra de to startbaner, men dårligt vejr spolerede den ellers fremragende plan.

British Airways hylder 747-æraen
De to Boeing 747 har henholdsvis registreringsnumrene G-CIVB og G-CIVY. G-CIVB har en ”Negus”-retrobemaling og fløj første gang for British Airways i 1994. Flyet opererede sin sidste passagerflyvning 6. april 2020 fra Miami til London Heathrow, og det nåede 13.398 flyvninger med i alt 118.445 timer i luften.

G-CIVY er i en normal ”Chatham Dockyard”-bemaling og fløj første gang for det britiske flyselskab i 1998. Flyets sidste passagerflyvning var 20. marts fra Chicago til London Heathrow, og det gennemførte 11.034 flyvninger med i alt 90.161 timer i luften.

“I morgen (torsdag, red.) vil være en vanskelig dag for alle i British Airways, når flyet forlader vores hjem i Heathrow for sidste gang. Vi hylder flyene for den utrolige rolle, de har spillet i vores 100-årige historie og de millioner af kunder og BA-kolleger, der har fløjet med dem og taget sig af dem,” siger Alex Cruz, koncernchef i British Airways.

Boeing 747 har gennem mange år fungeret som hjertet i British Airways. Selskabet havde på sit højeste i alt 57 Boeing 747-400 og endte med at være den største operatør af denne model.

Æresoverflyvning af startbane
Afskeden med Boeing 747-flyene i London Heathrow sluttede med, at G-CIVY efter starten fløj rundt om lufthavnen for at lave en æresoverflyvning af den sydlige startbane. Tilskuerne fik således muligheden for et absolut sidste farvel til jumbojetten, der overfløj banen i 230 meters højde og med en fart på 245 kilometer i timen gennem det tågede morgenvejr.

Den brede britiske befolkning kunne være en del af afskeden ved at følge en live-streaming på British Airways’ Facebook-side. Og samtidig lagde selskabet op til, at der kunne deles billeder og videoer fra det vemodige øjeblik.

”Vi håber, at Storbritannien vil slutte sig til os og dele deres minder med på sociale medier torsdag klokken 07.47 og klokken 19.47 ved hjælp af hashtagget #BA747farewell,” siger Alex Cruz om de helt særligt udvalgte ”747”-tidspunkter for at ære flyene.

Efter afgangen fra London Heathrow fortsatte de to fly til to forskellige lufthavne i nærheden af London. G-CIVY satte kurs mod St. Athan Airport, mens G-CIVB, der lettede først, ville flyve til Kemble Cotswold Airport. Her vil det – ifølge Simple Flying – muligvis vil blive bevaret frem for skrottet ligesom de øvrige, pensionerede jumbojetter fra British Airways.

Herunder en video fra British Airways’ Facebook-side, hvor hele afgangs-sekvensen fra London Heathrow med de to Boeing 747-400 er optaget:

Relaterede artikler:

British Airways sender Boeing 747 på pension

British Airways: Vi kæmper stadig for overlevelse

Disse flyselskaber har fortsat Boeing 747