Afgangstavle i Chicago O'Hare International Airport. (Arkivfoto: Sorbis | Shutterstock.com)

Foreslår bøde på 100.000 kroner for flyforsinkelser

Transportministeren i USA opfordres til at indføre store bøder, der kan tildeles flyselskaber ved forsinkelser eller aflyste flyvninger, som selskaberne ikke har nok personale til at gennemføre.

Det er ikke kun i Europa, at foråret og sommeren har budt på rejsekaos i lufthavnene, aflyste fly og forsinkelser. Det samme billede tegner sig i USA. Det har fået senator Bernie Sanders til at sende et åbent brev til den amerikanske transportminister Pete Buttigieg.

I brevet plæderer Sanders for, at transportministeren bør indføre muligheden for at uddele større bøder til flyselskaber, der har ”betydelige forsinkelser” på enten indenrigs- eller udenrigsflyvninger. Det skal dog kun gælde, hvis forsinkelserne ikke skyldes vejrforhold.

Ifølge Sanders bør flyselskaber fremover kunne tildeles en bøde på 15.000 dollars, hvilket svarer til 106.750 kroner, per passager, hvis en indenrigsflyvning er mere end to timer forsinket samt ved udenrigsflyvninger, der forsinkes i længere end tre timer. Det skriver The Hill.

Foreslår bøde på næsten 400.000 kroner
I tillæg til de store bøder ved forsinkelser foreslår den amerikanske senator i brevet, at flyselskaberne skal betale en bøde på 55.000 dollars (391.550 kroner), hvis selskaberne aflyser en flyvning, som man i forvejen godt var klar over ikke kunne gennemføres grundet personalemangel.

Det forslag udspringer af en kritik fra pilot Dennis Tajer som på vegne af fagforeningen Allied Pilots Association, der repræsenterer 15.000 piloter fra American Airlines, for nyligt problematiserede, at amerikanske flyselskaber laver omfattende trafikprogrammer, som selskaberne er bevidste om ikke kan gennemføres, da der er mangel på blandt andet piloter i øjeblikket.

Derudover ønsker Bernie Sanders ligeledes, at Transportministeriet skal kræve, at flyselskaberne ”prompte” tilbagebetaler de passagerer, hvis fly bliver forsinket i mere end en time, og såfremt en given flyvning forsinkes længere end fire timer, bør flyselskaberne stille mad samt indkvartering til rådighed for de rejsende.

”Det er ganske enkelt uacceptabelt”
Bernie Sanders retter i brevet en markant kritik af flyselskaberne og de mange aflysninger med henvisning til det store beløb, som selskaberne har modtaget i kompensation i løbet af COVID-19-pandemien.  

”Mens priserne på flybilletter det seneste år har været på himmelflugt og er steget med 38 procent, så er forsinkelserne hos flyselskaberne steget med 50 procent og antallet af aflysninger med 18 procent sammenlignet med niveauet fra før pandemien. Indtil videre har én ud af hver femte flyvning i USA i år været forsinket, og flyselskaberne aflyser fire gange så ofte i travle rejseperioder, end de gjorde i 2019.”

”Det er ganske enkelt uacceptabelt. I løbet af pandemien, da flytrafikken så godt som stoppede, var det de amerikanske skatteydere, der ilede til og hjalp luftfartsbranchen med 54 milliarder dollars (385 milliarder kroner),” skriver senator Bernie Sanders.

Vil ikke tøve
En talsperson fra Transportministeriet i USA har knyttet en kommentar til forslaget fra senator Sanders, og herfra lyder det, at ministeriet allerede har taget ”utallige skridt for at beskytte forbrugerne”.

”Vi deler forventningen om, at når amerikanere køber en flybillet, kan de for en overkommelig pris komme sikkert og pålideligt derhen hvor de skal. Vi vil fortsætte med at arbejde med flyselskaberne for at føre den forventning ud i livet, men vi vil heller ikke tøve med at benytte de værktøjer, som vi har til rådighed, og holde dem ansvarlige.”

Sanders er ikke den eneste amerikanske politiker, der er interesseret i den måde, som flytrafikken afvikles på for øjeblikket. De to senatorer Ed Markey og Richard Blumenthal har for nyligt sendt et brev til ti af de store amerikanske flyselskaber.

I brevet beder senatorerne selskaberne om at levere oplysninger om, hvor mange aflysninger og forsinkelser man har haft. Derudover vil senatorerne gerne vide hvor mange af flyselskabernes passagerer, der har modtaget kompensation eller har måtte ombookes. De anmodede om, at flyselskaberne udleverer oplysningerne inden midten af juli.

 

Relaterede artikler:

Kompensation for indenrigsforsinkelser på over en time

USAs transportminister advarer flyselskaberne

Flyselskaber kæmper for at tiltrække arbejdskraft