Kabineansatte fra United Airlines i Houston Bush Intercontinental Airport i USA. (Foto: United Airlines)

Flyselskaber kæmper for at tiltrække arbejdskraft

Piloter, kabineansatte og andet luftfartspersonale er lige nu i høj kurs i USA. Flere amerikanske flyselskaber tilbyder nye medarbejdere store bonusser for at skrive under på en ansættelseskontrakt.

Præcis en måned før juleaften har flere amerikanske flyselskaber travlt med at sikre, at selskaberne har medarbejdere nok, når lufthavnene i hele landet fyldes af passagerer, der rejser på ferie eller familiebesøg i julen.

Tusindvis af fyringer under COVID-19-pandemien er medvirkende til, at flere flyselskaber frygter, at selskaberne ikke har ansatte nok til at imødegå en stigning i trafikken. Luftfartsbranchen i USA mangler både piloter, kabinepersonale og kundeservicemedarbejdere. 

Personalemanglen har ført til, at flyselskaberne forsøger at stjæle ansatte fra hinanden. Medarbejderne lokkes til at skifte arbejdsgiver med løfter om højere løn eller store bonusser. Det skriver Metro

Tilbyder piloter en million kroner i bonus
Der er flere eksempler på, at nye ansatte er eftertragtede for tiden. American Airlines’ datterselskab Piedmont Airlines forsøger at tiltrække piloter ved at tilbyde en bonus på 180.000 amerikanske dollars. Det svarer til 1,2 millioner danske kroner. 

Star Alliance-selskabet United Airlines tilbyder en bonus på 5.000 amerikanske dollars (næsten 33.000 danske kroner) til den medarbejder, der siger ja til en stilling som rampeagent i Boston. Lavprisselskabet Spirit Airlines har desuden hævet rampeagenternes løn med 30 procent. 

Derudover tilbyder Spirit Airlines også nyuddannede stewardesser en bonus på 1.250 amerikanske dollars (8.300 kroner) samt refusion af udgifter til deres uddannelse på op til 4.500 amerikanske dollars (30.000 kroner) for at sætte sin underskrift på en ansættelsesaftale.

Udfordret af pilotmangel
De amerikanske flyselskaber har haft travlt med at genansætte tidligere og nye medarbejdere siden foråret, da passagerne begyndte at vende tilbage i takt med, at smittetallet faldt. Selskaberne udfordres dog af, at der er for få nye piloter i USA.

Faye Malarkey Black, administrerende direktør for brancheforeningen Regional Airline Association, fortæller, at udbuddet af nye piloter faldt med 60 procent sidste år. I år er udbuddet omkring 36 procent mindre end før COVID-19-pandemien.

Derudover er det ikke kun de flyselskaber, der beskæftiger sig med passagertransport, som ønsker flere ansatte. Store distributionsvirksomheder som Amazon.com, United Parcel Service og FedEx har også et stort behov for piloter til at flyve med fragt.

 

Relaterede artikler:

6.000 kroner i bonus til nyansatte i lufthavne

”Ketchupeffekt” hos flyselskaber skaber pilotmangel

Flyselskab stopper som følge af pilotmangel