XB-1-flyet – også kendt som Baby Boom – i luften for første gang. (Foto: Boom Supersonic | PR)

Foretager første testflyvning med ‘Baby Boom’

Nu har prøveflyet XB-1, der skal danne grundlag for Overture-overlydsflyet fra Boom Supersonic, haft luft under vingerne for første gang, da det fløj i 12 minutter over Mojaveørkenen.

Boom Supersonic er et af de selskaber, der i øjeblikket drømmer om at føre arven efter Concorden videre således, at passagerer får mulighed for at rejse med overlydsfly.

Det skal ske i en flytype ved navn Overture, som den amerikanske virksomhed er i færd med at udvikle. Den vil få plads til mellem 64 og 80 passagerer og flyve med en hastighed på Mach 1.7, hvilket er omkring dobbelt så hurtigt som almindelige passagerfly, oplyses det.

Nu er drømmen kommet et skridt tættere på at blive til virkelighed, da Boom Supersonic for nyligt har gennemført en succesfuld prøveflyvning ved Mojave Air & Space Port, som ligger i den del af Mojaveørkenen, der befinder sig i staten Californien.

Skal benyttes af Overture
Flyvningen blev foretaget med prøveflyet XB-1, som også omtales med det mere mundrette navn ’Baby Boom’. Det nåede en højde på knap 2,2 kilometer og fløj med en tophastighed på 440 kilometer i timen i løbet af de 12 minutter, som det havde luft under vingerne.

Under prøveflyvningen fulgte et Northrop T-38-fly efter XB-1, og holdt øje med at alt gik, som det burde. Processen blev ligeledes monitoreret af et hold ansatte fra Boom Supersonic, der befandt sig i et kontrolrum på jorden.

Flyproducenten forklarer, at man i løbet af flyvningen fik sat flueben ved alle de punkter, som man ønskede at undersøge. Det drejer sig om flyvehøjde, tophastighed, styreegenskaberne samt hvor stabilt flyet er at lande.

Meldingen er, at data fra prøveflyvningen og de ændringer af designet af Baby Boom, som den fører til, skal danne det fundament, som Overture-flytypen kommer til at hvile på. Den er tidligere blevet meldt ud, at flyproducenten håber, at Overture er færdigudviklet henimod slutningen af dette årti.

Passende af flere årsager
Det er ikke tilfældigt, at prøveflyvningen fandt sted ved Mojave Air & Space Port. I tidens løb er området blevet benyttet til en række bemærkelsesværdige flyvninger. Heriblandt den første flyvning, der gennembrød lydmuren. Den fandt sted i 1947 i et Bell X-1-fly.

Området omfatter blandt andet en såkaldt overlydskorridor på 80 kilometer, hvor flyproducenter med særlig tilladelse fra Federal Aviation Administration, der er navnet på de civile luftfartsmyndigheder i USA, kan foretage overlydsflyvninger over land.

”Det er et passende sted at flyve med vores supersoniske prøvefly XB-1. Ikke blot fra et teknisk synspunkt, da der her er alt, hvad vi har behov for, men også set med historiske briller, da mange fly i tidens løb har fløjet her for første gang,” siger Jeff Mabry, der er direktør for XB-1-programmet hos Boom Supersonic.

Har ordrer fra store flyselskaber
Sidste år rykkede hele holdet bag prøveflyet fra flyproducentens hovedkvarter nær Centennial Airport (APA) i Colorado til Mojave Air & Space Port. Siden har de foretaget en del tests på jorden, hvor man blandt andet har afprøvet motoren og hvordan flyet reagerer på hurtige taxihastigheder.

En af udfordringerne, som Boom Supersonic hidtil har måtte håndtere, har netop været at få fremstillet en motor til Overture.

Efter den tidligere samarbejdspartner Rolls-Royce sprang fra, valgte producenten i slutningen af 2022, at man selv ville udvikle en motor ved navn Symphony sammen med Florida Turbine Technologies, GE Additive samt StandardAero.

Ifølge Boom Supersonic har selskabet en ordrebog på 130 fly, der er bestilt af eksempelvis American Airlines, United Airlines og Japan Airlines.


Relaterede artikler:

Boom øjner løsning på motorudfordringer

Derfor kan supersoniske fly have en fremtid (Opd.)

Vil opføre produktionsanlæg for nye Overture-fly