En illustration af Overture-flyet. (Foto: Boom Supersonic | PR)

Boom øjner løsning på motorudfordringer

De store motorproducenter har takket nej til at udvikle en motor til overlydsflyet Overture, og derfor har Boom Supersonic nu besluttet, at selskabet og tre partnere selv vil varetage den opgave.

Boom Supersonic har i flere år arbejdet på Overture-flytypen, som flyproducenten ønsker, skal indtage den rolle, som Concorden engang havde. Det er et supersonisk fly, som vil flyve med March 1,7 og er planlagt til at have plads til 65 til 88 passagerer.

I september i år blev producenten dog ramt af lidt af en udfordring, da det kom frem, at virksomheden ikke længere samarbejdede med Rolls-Royce, der ellers hidtil havde assisteret Boom Supersonic med udviklingen af den motor, som skal benyttes til Overture-flyene.

I kølvandet på den nyhed meldte både CFM International, Safran Aircraft Engines og Honeywell Aerospace ud, at de ikke var interesserede i at bygge en motor til flyene, mens Pratt & Whitney udtalte, at det ville være at gå ud ad ”en tangent”, hvis virksomheden skulle involvere sig, og man derfor hellere ville fokusere på andre projekter.

Indgår samarbejde
Nu øjner Boom Supersonic dog en mulig løsning på udfordringen. Flyproducenten har nemlig offentliggjort et samarbejde med tre andre aktører, der går ud på, som skal resultere i en selvudviklet motor, der har fået navnet Symphony.

Det er Florida Turbine Technologies, der får til opgave at designe selve flymotoren, mens GE Additive skal fremstille komponenter til den, og StandardAero skal hjælpe med at sikre, motoren udtænkes på en måde således, at den er nem at vedligeholde.

Ifølge Boom Supersonic er valget faldet på Florida Turbine Technologies, da virksomheden har den nødvendige ekspertise og flere af de nuværende medarbejdere tidligere har deltaget i udviklingen af motorer til militærflytyperne F-22 og F-35.

Mødt med skepsis
Flyproducenten oplyser, at man regner med, at den kommende motor vil være fri for CO2-udledninger, leve op til gældende støjkrav, lade flyene være længere på vingerne samt reducere omkostningerne ved operationerne med ti procent for flyselskaber, der vil investere i den.

Det er dog ikke alle, der er lige så optimistiske med hensyn til Symphony-motoren.

Nyheden er blevet modtaget med en vis skepsis i luftfartskredse, hvor flere blandt andet påpeger, at hverken Florida Turbine Technologies eller ejerselskabet Kratos Defense & Security Solutions tilsyneladende har erfaringer med at udvikle en motor i den størrelsesorden. Tidligere har virksomhederne blot lavet mindre motorer, der eksempelvis skal drive et missil fremad.

Derudover spekuleres der også i, at der potentielt kan opstå problemer med at skaffe tilstrækkeligt mængder af de nødvendige materialer, da krigen i Ukraine har ført til begrænsninger på dette område, og de, der kan skaffes, i højere grad opkøbes af de store motorproducenter.


Relaterede artikler:

Vil opføre produktionsanlæg for nye Overture-fly

Derfor kan supersoniske fly have en fremtid (Opd.)

American Airlines bestiller 20 supersoniske fly