Der går lidt længere end først planlagt, inden Centrum Air kommer på afgangstavlerne i Københavns Lufthavn, da knas med leverancer har fået selskabet til at disponere anderledes.
Det var egentligt meningen, at det usbekiske flyselskab Centrum Air ville etablere en rute mellem Københavns Lufthavn og Tashkent International Airport (TAS), der er selskabets primær hub, i sommertrafikprogrammet, men de planer ser dog ifølge CPHSpotlight ud til at være udskudt.
I december sidste år bekræftede Airport Coordination Denmark over for Check-in.dk, at flyselskabet havde ansøgt om og fået tildelt start- og landingstilladelser i den danske hovedstadslufthavn i perioden fra den 30. marts til den 25. oktober.
Oplysningerne om en ny rute blev bekræftet af flyselskabets administrerende direktør Hussein Sherif Fahmi, der lavede et opslag på det sociale medie LinkedIn, hvor teksten var akkompagneret af et billede af et rutekort, som netop Københavns Lufthavn også var på.
Starter i løbet af efteråret
Det var hensigten, at Centrum Airs planlagte rute mellem Danmark og Usbekistans hovedstad Tasjkent skulle have tre ugentlige flyvninger.
Disse var sat til at finde sted på tirsdage, torsdage og lørdage, hvor de skulle foretages i et af de Airbus A320-200-fly med plads til 180 passagerer, som selskabet har fire af i flåden.
Nu har forsinkelser i nogle planlagte flyleverancer dog betydet, at selskabet i stedet har valgt at udskyde debuten på ruten til Københavns Lufthavn således, at denne nu ventes at få luft under vingerne i vintertrafikprogrammet. Det forklarer Hussein Sherif Fahmi.
”Vores plan er nu at starte ruten til København i oktober måned. Vi har desværre nogle forsinkelser på de fly som vi skal anvende på vores hovedruter til Asien. Det betyder at vi for en rute til København ikke på nuværende tidspunkt, vil kunne tilbyde nok attraktive videreforbindelser fra Tashkent.”
Vil mere end fordoble flåden
Centrum Airs flåde består i øjeblikket af seks Airbus-fly fra forskellige serier, men flere er som nævnt på vej. Selskabet forventer at få leveret to yderligere A320-200’ere samt to A320neo-fly og to A330-300’ere i løbet af i år. Derudover er der også et bestilt et nyt A321neo.
Det er et såkaldt virtuelt flyselskab, hvilket betyder, at der flyves på en driftslicens, der tilhører fragtflyselskabet My Freighter, som ligeledes stammer fra Usbekistan.
Selskabet er opstået i kølvandet på COVID-19-pandemien, og det er kun lidt mere end to år siden, at Centrum Airs første flyvning fandt sted. Det var den 18. januar i 2023.
Relaterede artikler:
Flere Wizz Air-lukninger i CPH