PW1000G-motor fra Pratt & Whitney. (Foto: Rafael Luiz Canossa | Wikipedia.org | CC BY-SA 2.0)

Forsyningsproblemer med motordele resten af årtiet

Der er ikke udsigt til, at det bliver nemmere at skaffe reservedele til flymotorer, siger koncernchef for verdens største flyleasingselskab, der regner med, at det vil vare ved indtil tidligst 2030.

Mens international luftfart i perioder har været præget af en nærmest glubsk rejselyst blandt passagererne siden, at COVID-19-pandemien for alvor begyndte at slippe sit tag i branchen, har genopretningen dog ikke været helt uden udfordringer.

En af disse er, at det er svært at skaffe tilstrækkeligt med reservedele. Det har eksempelvis tidligere betydet, at Air Greenland måtte undvære tre Dash-8-fly i flere dage, ligesom Air Baltic endte med at måtte wetlease kapacitet, mens selskabet ventede på at kunne skaffe de nødvendige dele.

Høj efterspørgsel og mangel på hænder
Der er flere årsager som har bidraget til, at det i dag fortsat er en vis mangel på reservedele.

Dels hænger det sammen med, at forsyningskæden blev forstyrret, da en del af flyselskabernes flåder måtte parkeres som følge af pandemien, da der så atter kom gang i trafikken, skulle flyene inspiceres og have skiftet dele, hvilket skabte en stor og relativt pludselig efterspørgsel på reservedele.

En anden faktor har været utilstrækkeligt personale En del virksomheder reducerede antallet af ansatte under COVID-19-pandemien med det resultat, at der manglede hænder da efterspørgslen vendte tilbage. Det har betydet, at den tid, som det tager at få skiftet reservedele eller få flyene inspiceret, ligeledes er steget.

Kan vare årtiet ud
Tidligere meldinger har gået på, at brancheaktører regnede med, at manglen på reservedele i hvert fald ville vare vare i 2024 og måske endda længere, men nu er der kommet en ny vurdering, som maler et mere dystert billede af tidshorisonten. Det skriver Reuters.

Aengus Kelly, der er koncernchef for verdens største flyleasingselskab AerCap, har nemlig udtalt, at selvom det formentlig vil blive nemmere at skaffe dele til at reparere flyskrog, vurderer han, at der vil være udfordringer med at skaffe dele til motorer frem til i hvert fald 2030.

“Så vidt jeg forstår, så vil de producenter et godt stykke tilbage i forsyningskæden, der støber denne slags dele, ikke kunne øge betragteligt i løbet af dette årti. Derfor tror jeg, at vi vil opleve, at motorproblemerne vil gennem resten af årtiet,” udtaler Kelly.


Relaterede artikler:

Stigning i flyophug i Billund og Sønderborg

Mangel på reservedele får airBaltic til at wetlease

Tre Air Greenland-fly på jorden uden reservedele