En Boeing 777-300ER fra det russiske charterflyselskab Azur Air. Foto: Papas Dos, CC 2.0

Russiske flyselskaber vil etablere sig i Tyrkiet

Flere russiske flyselskaber overvejer at lancere nye flyselskaber i Tyrkiet for at undgå de sanktioner, som er blevet indført i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine.

Flyselskaber fra Rusland har haft det svært, siden landet gik i krig i Ukraine i februar i år. Flyselskaberne er blevet bandlyst fra en del luftrum som følge af de sanktioner, som eksempelvis EU, USA og Storbritannien har indført.

På grund af de russiske flyselskabers begrænsede manøvrerum har flere af selskaberne nu sat overvejelser i gang om at oprette tyrkisk-baserede flyselskaber. Dette for at slippe for de sanktioner, der også forhindrer dem i at lease fly og få adgang til vedligeholdelsesfaciliteter.

Det er Pegas Touristik, der ejer Nordwind Airlines, og Anex Tourism Group, der ejer Azur Air, som overvejer at etablere sig med nye flyselskaber i Tyrkiet. Det skriver BNN Bloomberg. Selskaberne skal angiveligt have haft drøftelser med leasingselskaber om at få fly til de nye selskaber.

Vil etablere sig i Antalya
Nordwind Airlines og Azur Air transporterer primært russiske turister til turistdestinationer. De to charterflyselskaber har base i Rusland, men de er begge en del af større rejsekoncerner kontrolleret af tyrkiske forretningsmænd.

Da flyselskaberne ikke er blevet individuelt sanktioneret, vil oprettelse af nye flyselskaber i Tyrkiet ikke være i strid med reglerne, oplyser en kilde til mediet.

Anex Tourism Group vil angiveligt base et nyt selskab i Antalya, der er et stort knudepunkt i det sydlige Tyrkiet. Selskabet skal have Boeing-fly i forskellige størrelser. Anex skal være i drøftelser med flere flyleasingselskaber – herunder Dubai Aerospace Enterprise, Aviation Capital Group, AerCap Holdings samt Boeing Capital Corp.

Anex overvejer at bruge det eksisterende flyselskabs driftslicens til at påbegynde operation i Tyrkiet. Der har været drøftelser med det tyrkiske charterflyselskab Tailwind, der blandt andet flyver fra en base i Antalya.

Overvejer også Armenien
Pegas Touristik ønsker angiveligt at lancere et flyselskab med navnet Southwind, der vil kunne være i luften allerede denne sommer. Pegas overvejer desuden Armenien som et nyt sted at basere et flyselskab.

Før Rusland gik i krig i Ukraine havde Azur Air en flåde bestående af 34 fly – herunder Boeing 737, Boeing 757, Boeing 767 og Boeing 777. Azur Air blev grundlagt i 1992 som Katekavia, inden det for otte år siden blev rebrandet som Azur Air.

Nordwind Airlines havde 28 flå i flåden før krigen i Ukraine – herunder fly af typerne Airbus A321, A330, Boeing 737 og Boeing 777. Flyselskabet blev grundlagt i 2008.

Ingen af flyselskaberne eller flyleasingselskaberne har reageret på henvendelser fra BNN Bloomberg.

 

Relaterede artikler:

Russiske flyselskaber mister slots i London-lufthavne

21 russiske flyselskaber på EU’s sorte liste

Russiske flyselskaber kan atter flyve til 52 lande

Det kan blive farligt at flyve med russiske selskaber