Thilde Waast, formand Flyvebranchens Personale Union (Foto: Standby.dk)

FPU: Vi forhandler ikke med SAS

Dansk Pilotforening frygter en fjendtlig overtagelse af overenskomsten med SAS, men FPU afviser, at der forhandles med SAS.

Fronterne er trukket skarpt op mellem Dansk Pilotforening (DPF) og SAS, hvilket var årsagen til, at DPF i fredags sendte første konfliktvarsel til SAS. På et andet område er fronterne også trukket skarpt op, og det handler om konkurrencen mellem DPF og den udbrydergruppe af SAS-piloter, der blev etableret sidste år under navnet SAS Pilot Union (SPU) under vingerne af Flyvebranchens Personale Union (FPU).

DPF og SPU kæmper om at organisere mellem 450 og 500 piloter på basen i Københavns Lufthavn. DPF har langt den overvejendel del organiseret, mens et halvt hundrede piloter i løbet af det seneste års tid er søgt over til SPU. der via samarbejdet med FPU har hele LO i ryggen.

I forbindelse med det afsendte konfliktvarsel er DPF tilsyneladende bekymret for, om FPU/SPU vil fiske i rørte vande og benytte en eventuel konflikt til at kapre så mange DPF-medlemmer, at man på sigt  får mulighed for at overtage forhandlingsretten.

“Der har været talrige rygter om fjendtlig overtagelse af overenskomsten, men vi er nødt til at antage, at SPU/FPU forholder sig kollegialt i konflikten og følger IFALPA´s klare policies vedrørende konfliktsituationer, og DPF har derfor bedt de to formænd om at bekræfte dette,” hedder det i den interne meddelelse fra bestyrelsen i Dansk Pilotforening, der blev sendt ud i fredags.

Forholder sig neutrale
Hos FPU/SPU har man ikke tænkt sig at blande sig i den konflikt, som er på vej mellem DPF og SAS.

”Vi kommer til at leve op til de IFALPA-regelsæt der er. Vi forholder os neutrale og kommer ikke til at påtage os strejkeramt arbejde, og samtidig vil jeg gerne understrege, at vi forhandler ikke med SAS,” siger formand Thilde Waast, fra Flyvebranchens Personale Union til CHECK-IN.dk.

Hun er samtidig lidt ked af, at DPF´s bekymringer finder vej til pressen, før de to organisationer har haft mulighed for at tale sammen.

”Det klæder ikke fagforeninger at slås i pressen. Jeg havde en forhåbning om, at vi kunne vente med at melde noget ud til vi havde haft et møde og stemt positionerne af, men jeg kan bekræfte, at vi har aftalt at mødes med DPF, da de har bedt om et møde med os,” bekræfter FPU-formanden.

Uenighed om værdi af LO-medlemskab
For et års tid siden, da SPU blev etableret, udtalte Bent Kofoed-Dam, daværende næstformand i DPF, at man havde svært ved at se fordelene ved at være en del af LO og Flyvebranchens Personale Union, som SPU blev en del af. Dengang hed det, at “skolelærere og stilladsarbejdere har ikke forståelse for vore medlemmers arbejdsvilkår.”

Derfor undrer det i dag FPU, at DPF beder om opbakning i en eventuel konflikt.

”Det klinger lidt hult, at DFP nu vil have hjælp fra en organisation, som man ikke kunne se værdien af for et år siden,” lyder det drillende fra Thilde Waast.

 

Relaterede artikler:

Frygter fjendtlig overtagelse af pilotoverenskomst

Pilotforeninger uenige om LO-medlemsskab

SAS-piloter stifter ny personaleforening

Udbryderforening: Positivt møde med SAS

SAS-udbrydere vil med i LO