Full flat beds på vej til KLM

Fra maj måned 2013 vil KLM begynde installation af full flat beds på samtlige langdistancefly. Der lægges ud med Boeing 747-flyene, efterfulgt af Boeing 777, mens Airbus-flyene forventes at komme sidst i den to og et halvt år lange installationsperiode.

Hollandske KLM har taget beslutning om at installere full flat beds på selskabets langdistancefly. Det fremgår af den hollandske rejse- og luftfartsportal zakenreis.nl.

De nuværende sæder på KLM´s World Business Class er såkaldte “angled lie-flat seats“, der har en sædeafstand på 60 tommer (152 cm), en 175-graders hældning og en bredde på 20 tommer (51 cm). Sædet kan omdannes til en seng, der har enlængde på 74 tommer (190 cm) i soveposition.

Installationen af full flat beds sæderne bekræftes af KLM´s administrerende direktør Erik Varwijk.

Det vil tage i alt to og et halvt år at udstyre alle langdistancefly med de nye BusinessClass-sæder, således atinstallationen forventes færdig ved udgangen af 2015.

Først på Boeing 747

Der ertale om i alt 57 langdistancefly samt 6 kommende fly i ordre, der skal have nye BusinessClass-sæder. Installationen påbegyndes med samtlige 26 fly af typen Boeing 747-400, herefter kommer turen til selskabets Boeing 777-fly, som KLM råder over 20afmed yderligere3 i ordre. Til sidst vil de 11 nuværende samt 3kommende Airbus A330-fly blive udstyret med de nye sæder.

Der er endnu ingen detaljer om konfigurationen i World Business Class med de nye sæder installeret. Men det bekræftes dog, at alle sæder vil have de traditionelle IFE-skærme monteret.

Det forventes, at KLM har valgt det såkaldte “Diamond“ sæde produceret af BEAerospace.En sædetype som også Continental Airlines har valgt til selskabets longhaul Business Class-produkt.

KLM´s partnerselskab Air France har endnu ikke meddelt, hvorvidt selskabet vil installere full flat beds på selskabets Affaires Class.