VoloCity er den tyske producent Volocopters bud på en lufttaxi. (Foto: Volocopter | PR)

Fyn vil fokusere på lufttaxier trods skepsis

En række fynske aktører ønsker at foretage flyvninger med lufttaxier, men en undersøgelse fra 2021 peger dog på, at befolkningen i Øresundsregionen nærer en vis skepsis over for teknologien.

Fra Odense til København via en flyvning på blot tyve minutter. Det er den vision, som den fynske kommune, en række virksomheder samt H.C. Andersen Airport håber kan blive til virkelighed ved at gøre brug af lufttaxier.

Ifølge TV 2 Fyn arbejder de fynske aktører med et projekt, hvor lufttaxierne skal lette fra centrum af Odense og medbringe flere passagerer, der kan blive fløjet til enten Aarhus eller København samt Gøteborg, Hamborg og Berlin, da fartøjerne vil have en rækkevidde på op til 300 kilometer.

Det fremhæves, at lufttaxierne, der også omtales som bemandende droner, er støjsvage, har et lavt klimaaftryk og kan opnå hastigheder på mellem 200 og 300 kilometer i timen, mens de både er billige at investere i samt at drive.

Vil bidrage med vækst og arbejdspladser
Dronetestcentret UAS Denmark Test Center er placeret i H.C. Andersen Airport, og som en del af planerne ønsker man, at gøre centret til et nordeuropæisk centrum for vedligeholdelse og drift af lufttaxier.

I den forbindelse har Odense Kommune netop bevilget en halv million kroner til en undersøgelse, der skal afdække, hvordan man kan stimulere denne udvikling. Peter Rahbæk Juel (S), der er borgmester i Odense, fortæller til TV 2 Fyn, at han mener, det kan skabe muligheder for det lokale erhvervsliv.

”Vi har nogle forudsætninger, der gør, at hvis vi er dygtige og kan tiltrække de rigtige partnere, så kan testcenteret få en afgørende position. Det vil skabe vækst og arbejdspladser, og kan betyde, at odenseanerne bliver nogen af dem, der først får glæde at af kunne flyve med bemandede droner.”

59 procent er imod
Selvom lufttaxier både rummer forretningsmuligheder for dansk erhvervsliv samt en forbedret mobilitet, viser en undersøgelse, som konsulentvirksomheden McKinsey & Company foretog for Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA, at et flertal af befolkningen i Øresundsregionen er skeptiske over for lufttaxier.

Konklusionen i undersøgelsen fra 2021 var, at mens den generelle holdning blandt europæerne er, at 49 procent gerne vil gøre brug af lufttaxier, ser det anderledes ud, når man fokuserer på Øresundsregionen. Her er 41 procent af befolkningen klar til at benytte den nye teknologi, mens 59 procent takker nej.

Det er særligt sikkerheden ombord samt støjen fra lufttaxierne, der skaber bekymring, viser undersøgelsen. Den peger dog også på, at yngre personer har et mere positivt syn på den nye teknologi end de ældre. Det forventes, at lufttaxier begynder at blive taget i brug i Europa i 2024 eller 2025.


Relaterede artikler:

Verdenspremiere på regler for lufttaxaer

Heathrow vil gøre klar til lufttaxaer

Flertal i Øresundsregionen siger nej til lufttaxier