Den tidligere Air Baltic-topchef Martin Gauss har fået nyt job som koncernchef hos Gulf Air i Bahrain. Han tiltræder den nye stilling i begyndelsen af november.
I april i år stod det klart, at Martin Gauss var fortid som topchef hos det lettiske flyselskab Air Baltic efter at være blevet fyret.
Nu har tyskeren imidlertid fundet et nyt job, og han sætter kursen mod Mellemøsten for at fortsætte sin karriere. Således skriver Bahrain News Agency, at Gulf Air-koncernen har ansat Martin Gauss som ny koncernchef med virkning fra 4. november 2025. Martin Gauss bekræfter desuden sin nye stilling i et opslag på LinkedIn.
Khalid Taqi, bestyrelsesformand i Gulf Air, fremhæver, at Martin Gauss har stor erfaring med transformationsprogrammer, flådemoderniseringer og bæredygtig vækst. Han tror på, at den nye topchef blandt andet vil kunne forbedre selskabets konkurrenceevne og udvide dets globale netværk.
Vil bygge videre på stærkt fundament
Martin Gauss ser frem til nye og spændende udfordringer hos Gulf Air, der hører hjemme i Bahrain International Airport.
”Jeg er beæret over at blive koncernchef for Gulf Air. Flyselskabet har en rig arv som Bahrains nationale flyselskab, og jeg ser frem til at arbejde sammen med teamet for at bygge videre på dette stærke fundament. Sammen vil vi fortsætte Gulf Airs transformationsrejse og forbedre dets konkurrenceevne regionalt og globalt,” siger han.
Martin Gauss afløser Jeffrey Goh som koncernchef hos Gulf Air, og Khalid Taqi roser den afgående topchef for særligt hans dedikation under genopretningen efter coronapandemien. Selv tror Jeffrey Goh på en stærk fremtid for selskabet.
”Gulf Air Group har en stolt arv, der positionerer den til fortsat vækst og succes,” lyder det blandt andet fra Jeffrey Goh, der ser det som en stor ære at have ledet Gulf Air.
Blev fyret hos Air Baltic
Før ansættelsen i Gulf Air havde Martin Gauss 13 år som topchef for Air Baltic. Han blev imidlertid fyret, da den lettiske regering, der er flyselskabets majoritetsejer, havde mistet tilliden til ham.
I forbindelse med afskedigelsen lød det fra Andrejs Martinovs, bestyrelsesformand i Air Baltic, at Martin Gauss havde stået i spidsen for store ændringer, skabt vækst og lagt et stærkt fundament for flyselskabets fremtid.
Inden Martin Gauss blev ansat hos Air Baltic stod han i spidsen for det ungarske flyselskab Malév, der gik konkurs i 2012. Herudover har han også bestridt poster som administrerende direktør hos tyske Cirrus Airlines og Deutsche BA (senere fusioneret med Air Berlin, red.). Før sine direktørposter arbejdede han som pilot.
Nu fortsætter Martin Gauss således karrieren hos Gulf Air, der blev stiftet i marts 1950. Flyselskabet råder over i alt 43 fly fordelt på 15 Airbus A320 (heraf syv A320neo, red.), 18 Airbus A321 (heraf 14 A321neo, red.) samt 10 Boeing 787-9 Dreamliner. Flyenes gennemsnitsalder er næsten syv og et halvt år.
Relaterede artikler:
Martin Gauss er færdig som topchef hos Air Baltic