Doha International Airport lukkede i 2014. (Arkivfoto: Bgabel | CC 3.0)

Gammel lufthavn i Doha genåbner

Doha International Airport, der blev lukket for rutetrafik i foråret 2014, vil blive genåbnet i 2022 efter en hovedrengøring og udskiftning af møblementet.

Siden foråret 2014 har Hamad International Airport været knudepunktet for det verdensomspændende rutenetværk hos Qatar Airways. Lufthavnen åbnede officielt den 30. april samme år og afløste Doha International Airport (IATA-kode DIA, red.), der ophørte med rutetrafik den 27. maj 2014.

I dag benyttes Doha International Airport af Qatar Emiri Air Force, Rizon Jet og Gulf Helicopters, og disse selskaber vil i 2022 opleve, at lufthavnen atter får liv som i tiden før 2014.

Det er slutrunden i VM i fodbold, der er årsag til, at lufthavnen genåbnes. Fra den 21. november til 18. december 2022 er Qatar vært for den store sportsbegivenhed, og Hamad International Airport, der i 2018 betjente 35,4 millioner passagerer, vil ikke med den nuværende faciliteter kunne håndtere den ekstra trafik.

“Genåbningen af Doha International Airport vil tilføre yderligere 10 millioner passagerer. Vi er allerede ved at gøre os klar. I 2020 og 2021 vil lufthavnen få helt nyt møblement,” forklarer koncernchef Akbar Al Baker fra Qatar Airways til Air Transport World.

Ifølge koncernchefen er det herudover kun nødvendigt at gøre hovedrent i lufthavnen og rydde op rundt omkring, da lufthavnen stadig er fuld funktionsdygtig.

Udbygges til 70 millioner passagerer
Mens Doha International Airport skal tages i brug i en kort periode i  2022, så arbejdes der også med planer om at udvide den nuværende lufthavn, der kun er fem og et halvt år gammel.

Den maksimale kapacitet vil fuldt udbygget være 70 millioner årlige passagerer, og i 2020 indledes første etape af en udvidelse, der skal kunne øge kapaciteten til 53 millioner passagerer i 2022.

“Efter 2022 vil vi ekspandere til 70 millioner passagerer, og herefter vil vi stoppe, fordi…det er den størrelse, som vort land har brug for. Hvorfor bruge flere penge på infrastruktur?…Der er ikke brug for mere, og det er vigtigt at bruge infrastrukturen rigtigt med to landingsbaner,” forklarer Akbar Al Baker.

Omkring 85 procent af samtlige passagerer hos Qatar Airways er transferpassagerer.

Siden sommeren 2017 har det ikke været tilladt for Qatar Airways at overflyve Bahrain, Egypten, De Forenede Arabiske Emirater og Saudi-Arabien. Det betyder, at 18 destinationer er forsvundet fra selskabets rutekort.

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways præsenterer FIFA-fly

Qatar Airways iværksætter plan B

Qatar Airways indstiller 17 ruter