London Gatwick vil med en ny terminal og landingsbane udfordre storebroren London Heathrow. Gatwick har allerede i dag ruter til flere destinationer end Heathrow.
En ny terminal med togforbindelse helt ud til gaten er omdrejningspunktet i den offensiv, som London Gatwick Lufthavnen tager hul på i disse måneder. En offensiv, der har til formål at få lufthavnen til at vokse og træde ud af storebroren London Heathrow’s skygge.
Gatwick er Europas ottendestørste lufthavn med over 38 millioner passagerer i 2014. Antallet af passagerer steg med 7,5 procent i forhold til året før, hvilket er den næsthøjeste vækstrate blandt Europas 10 største lufthavne. Kun gazellen Istanbul Atatürk voksede hurtigere.
Alligevel har Gatwick altid stået i skyggen af London Heathrow-lufthavnen, der med næsten 73,4 mio. passagerer i 2014 er Europas suverænt største lufthavn med næsten dobbelt så mange passagerer som i Gatwick.
Nye terminal
Til gengæld er London Heathrows kapacitet udnyttet til bristepunktet, hvilket smitter af på lufthavnens muligheder for at øge antallet af passagerer. Således havde Heathrow med 1,4 procent den laveste vækst blandt andet Europas 10 største lufthavne i 2014.
Det vil Gatwick udnytte til sin fordel ved at gøre lufthavnen i stand til at tage hovedparten af den voksende flytrafik ind til London-regionen, som ikke kan finde vej til Heathrow. Derfor planlægger lufthavnen at bruge over 1,6 mia. kroner på at bygge en ny terminal, der får togforbindelse helt ud til terminalens gates. Det skriver travelreport.se.
Spænde ben for landingsbane
Samtidig planlægger lufthavnen at anlægge en landingsbane nummer to. Hvis myndighederne kan levere de nødvendige miljø- og byggetilladelser inden maj 2020 vil banen kunne være færdig i 2025. Med bane nummer to håber Gatwick at spænde ben for planen om at anlægge en tredje landingsbane i London Heathrow. En plan, der har mødt stor folkelig modstand, men som stadig lever.
Men hvis Gatwick allerede er i gang med at anlægge en landingsbane, så håber lufthavnen at det vil tage vindene ud af sejlene for tilhængerne af en Heathrow-udvidelse samt de, der argumenterer for en helt ny storlufthavn på en kunstig ø i Themsens udmunding.
Gatwick har i dag flyruter til 193 forskellige destinationer, mens Heathrow kun har ruter til 173 destinationer. EasyJet og Norwegian er blandt de største selskaber i lufthavnen.