Google vil søge efter flyrejser

Den amerikanske søgemaskinegigant Google indgik i sidste uge en aftale om at købe leverandøren af flyinformationer, ITA Software. Med prisen på 700 millioner dollar går verdens største søgemaskine nu aktivt ind i online rejsebranchen.

Stort set alle internetbrugere har på et eller andet tidspunkt anvendt søgemaskinen Google til at finde netop det, de søger blandt internettets milliarder af informationer.

Googles opskrift har været en ekstremt avanceret funktionalitet i de bagvedliggende systemer, men med en uhyre simpel brugergrænseflade.

I de seneste par år har Google bredt sig til stadig flere forretningsområder, og i sidste uge indgik den amerikanske søgemaskinegigant så en aftale om at købe leverandøren af flyinformationer, ITA Software Inc..

Med prisen på 700 millioner dollar går verdens største søgemaskine aktivt ind i online rejsebranchen

Ambitionen hos Google er at øge sin andel inden for online-rejsebranchen og kapre brugere, som søger efter rejser på internettet. Købet skal styrke Google i at udvikle nye og bedre søgeværktøjer i forbindelse med flyrejser og gøre det lettere for internetbrugere at finde relevant rejseinformation.

IfølgeEric Schmidt, der er chief executivehos Google repræsenterer flyrejser og søgninger en “perfekt muligghed for mere innovation, flere investeringer og flere interessante produkter.“

Google viludvilkle nye værktøjer, der fokuserer endnu mere på slutbrugeren og gør det nemt og hurtigt at finde den ønskede information og “meget hurtigt komme til et website, hvor man kan købe sin billet.“

Google afviser, at man selv skal til at sælge billetter eller bare vil lave endnu en søgemaskine for rejser. Målet er derimodat skabe en ny løsning, der ikke ligner noget man har set før.

Nogle af udfordringerne for Google er at håndtere de hurtigt skiftende priser på rejser hos de forskellige udbydere og ikke mindst et utal af forskellige tillæg, gebyrer og afgifter. Det gør det svært at lave en korrekt prissammenligning på tværs af alle udbydere.

Googles nye indtog koncentrerer sig i første omgang om flyrejser, men blandt analytikere spekuleres allerede nu i at Google formentlig vil ønske at udvide til blandt andet hoteller, billeje og andre elementer.