Gert Foged Brask (privatfoto)

Greenland Express vil til Færøerne

At flyve til og fra Færøerne og Canada er den seneste fremtidsplan hos Greenland Express, der forventer at gå i luften igen til marts med to Airbus-fly.

Flyselskabet Greenland Express med iværksætteren Gert Brask i spidsen har lagt nye planer for flyselskabet, der kortvarigt opererede flyvninger mellem Danmark og Grønland via Island i sommermånederne.

Selskabet arbejder på at komme i luften igen til marts. Og planen indbefatter ikke længere blot flyvninger mellem Danmark og Grønland. Nu arbejder selskabet også med at tilføje Færøerne og Canada til rutekortet i løbet af 2015 eller 2016.

”Vi har arbejdet med det et stykke tid. Færøernes lufthavn og flere andre lokale aktører har spurgt om vi ville se på muligheden for at flyve til og fra Færøerne,” forklarer Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Slippe for mellemlanding
Det er et skifte af flytype, der skal gøre det muligt at inkludere Færøerne og Canada. Da selskabet fløj i sommermånederne var det med et Fokker 100-fly opereret af det hollandske flyselskab Denim Air. Flyets begrænsede rækkevidde gjorde det nødvendigt at mellemlande på Island. Det håber Greenland Express at slippe for næste år. Selskabet har nemlig kig på to Airbus A319-fly magen til dem færøske Atlantic Airways benytter sig af.

I næste uge skal Gert Brask besigtige to brugte Airbus A319-fly, som Greenland Express overvejer at lease og lade et andet flyselskab operere. Greenland er nemlig selv kun et virtuelt flyselskab, der ikke har en egentlig driftstilladelse – kaldet et Air Operators Certificate (AOC). Med flyene bliver det muligt at flyve direkte mellem Grønland og Danmark.

Stor tumult
Etableringen af Greenland Express har været præget af stor tumult med et væld af udfordringer for Gert Brask. Investorer, der vendte Brask ryggen. Et fly, der viste sig at være mavelandet og grundigt repareret for få år siden. Et grønlandsk valg og ventetid på at få de nødvendige tilladelser til at flyve til Grønland, var bare nogle af udfordringerne.

Men den 17. juni i år fløj selskabet for første gang fra Aalborg via København og Keflavik på Island til Kangerlussuaq og Narsarsuaq på Grønland. Uoverensstemmelser med Denim Air satte dog sit præg på operationen. I midten af september blev flyvningerne imidlertid indstillet for at tage en time-out, der skal gøre selskabet i stand til at komme tilbage med et stærkere set-up. Det indbefatter blandt andet et nyt bookingsystem og formentlig også nye fly.

Bag Greenland Express og Gert Brask står blandt en investor med grønlandske rødder.

Gert Brask og Greenland Express drømmer nu om at tilføje Færøerne og Canada til selskabets rutekort.