Halvdelen af større virksomheders rejsebudget i udbud i 2009

En amerikansk undersøgelse viser at knapt halvdelen af alle større rejseindkøbere vil sende rejsebudget i udbud i 2009.

Skal man tro en undersøgelse foretaget af amerikanske ProMedia.travel vil 47 % af alle større rejsebudgetter blive sendt i udbud i løbet af 2009. Det viser svarene blandt 156 rejseindkøbere i undersøgelsen.

Herudover fremgår det også, at 36 % af alle rejsekontrakter har en varighed på 3 år, mens 22 % har 1-årige kontrakter. Kontrakter af 5-års varighed finder man hos 16 % af alle rejseindkøbere.

Undersøgelsen harmonerer godt med situationen på det danske marked, hvor mange større virksomhedermed A.P. Møller-Mærsk og Staten i spidsen har udskiftet rejseleverandør i årets løb.

Datakonsolidering

ProMedia.travel´s undersøgelse er også interessant i relation til, hvilke ydelser flest rejseindkøbere efterspørger fra deres rejsebureau:

  • Data rapportering (98 %)
  • Online booking-systemer (93 %)
  • Traveler tracking and security (93 %)
  • Rejserådgivning- og booking hos rejsebureauets reservationscenter (90 %)
  • Adgang til teknologi til at booke og rapportere non-GDS bookinger (85 %)
  • Rådgivning og assistance med leverandør-forhandlinger (82 %)



Heri bekræftes det, at data-konsolidering, sikkerhedssystemer og online-booking har en større værdi en de traditionelle kerneydelser fra rejsebureauet omkring rådgivning og reservation af flyrejser, hoteller, udlejningsbiler m.v.

ProMedia.travel udgiver forskellige rejsemagasiner i print- og online versioner, bl.a. thebeat.travel, management.travel, thetransnational.travel og procurement.travel.