Terminal 5 i London Heathrow Airport. (Arkivfoto: Alexandre Rotenberg | shutterstock.com)

Heathrow bekymret for de kommende måneder

Efter en kaotisk sommer er London-Heathrow bekymret over hvilken indflydelse, som verdenssituationen vil have på efterspørgslen hos de rejsende frem mod jul i år.

Selvom højsæsonen er overstået, rejser en hel del passagerer fortsat fra London-Heathrow. Lufthavnen har netop offentliggjort trafiktallene for september, og de viser, at 5.780.445 rejsende benyttede lufthavnen i den forgangne måned.

Den samlede mængde passagerer er fortsat en smule mindre end i samme måned i 2019, hvor lufthavnen betjente 6.777.115 rejsende, hvilket betyder, at der er sket et fald på 14,7 procent i forhold til for tre år siden.

Trafikken er også løjet en smule af, når man sammenligner med juli og august i år, da der i de to travle sommermåneder gik henholdsvis 6.312.138 og 6.039.987 passagerer gennem terminalerne. I den forbindelse oplyser London-Heathrow desuden, at lufthavnen havde den travleste sommer blandt de europæiske hubs.

Fjerner snart passagerloft
I løbet af sommeren i år har medier verden over bragt historier om kaos-lignende tilstande i lufthavne, hvor flaskehalse og forsinkelser har præget hverdagen i høj grad på grund af, at der har været en mangel på personale i forhold til de mange passagerer, som gerne ville ud at rejse.

Det har ikke mindst været tilfældet i London-Heathrow, som i en periode var så presset, at ledelsen i lufthavnen så sig nødsaget til at indføre et loft over antallet af daglige rejsende i et forsøg på at få hverdagen og afviklingen af flytrafikken til at hænge nogenlunde sammen.

Siden har lufthavnen og de flyselskaber, der benytter den, arbejdet på at få mandet op i tilstrækkelig grad, og ifølge London-Heathrow er man nu kommet så langt i den proces, at loftet kan fjernes i slutningen af indeværende måned.

Herfra og det kommende år vil lufthavnen fokusere på at bringe kapaciteten, serviceniveauet og robustheden tilbage til samme niveau, som de tre områder befandt sig på inden COVID-19-pandemien. Det skal blandt andet ske gennem investeringer i driften og andre projekter.

Ser med bekymret mine på den nære fremtid
Til trods for at der er faldet en vis ro over hverdagen i lufthavnen, er London-Heathrow bekymret over de kommende måneder frem mod jul. Det skyldes, at der er usikkerhed om i hvor høj grad, at efterspørgslen vil blive påvirket af omstændighederne i verden.

Lufthavnen nævner selv den økonomiske situation med stigende priser og inflation, en mulig ny bølge af COVID-19 samt den eskalerende udvikling i krigen i Ukraine som faktorer, der kan bremse genopretningen. Det understreges dog, at man forventer julen i år bliver ”meget travl”.

”Heathrow har vækstet mere i de forgange 12 måneder end nogen anden lufthavn i Europa, og langt størstedelen af de rejsende har haft en god oplevelse. Jeg er stolt af den måde, som vores medarbejdere har samarbejdet med flyselskaber og ground handling-ansatte om at få 18 millioner ud at rejse i løbet af sommeren,” udtaler koncernchef John Holland-Kaye fra London-Heathrow.

”Selvom vi muligvis er på vej ind i økonomisk modvind, og COVID-19 fortsat er iblandt os, så er det vores mål snarest muligt at få genetableret både kapaciteten samt den service i verdensklasse, som passagererne med rette forventer at modtage i Storbritanniens hub-lufthavn.”


Relaterede artikler:

IATA-boss om Heathrow-ledelse: ”En flok idioter”

Emirates i hård kritik af Heathrows kapacitetskrav

Heathrow-loft kan koste flyselskaber milliarder