IAG-koncernchef Willie Walsh. (Foto: IAG)

IATA-boss om Heathrow-ledelse: ”En flok idioter”

Generaldirektør Willie Walsh fra IATA er benhård i sin kritik af London Heathrow og dens kapacitetsproblemer. Emirates, der tidligere har kritiseret lufthavnen, har accepteret at bremse billetsalget.

London Heathrow Airport har gennem længere tid kæmpet med at følge med efterspørgslen, og det har resulteret i lufthavnskaos og mange lange passagerkøer i terminalerne.

I sidste uge oplyste den britiske storlufthavn, at den var nødt til at begrænse antal dagligt afrejsende passagerer til 100.000. Lufthavnsdirektør John Holland-Kaye bad derfor flyselskaberne om at stoppe med at sælge nye billetter til rejser indtil 11. september 2022.

De store problemer med mangel på ansatte og deraf midlertidige kapacitetsnedskæringer i London Heathrow i kølvandet på coronapandemien har fået generaldirektør i IATA, Willie Walsh, op i det røde felt. Og han lægger ikke fingre imellem i sin kritik.

’Ved ikke hvordan man driver lufthavn’
Willie Walsh mener ikke, at London Heathrow har nogen undskyldninger for rejsekaosset midt i den travle sommersæson. Det fortalte han ifølge Simple Flying mandag ved Farnborough Internatioal Airshow.

”De skulle have været klar. De skulle have været bedre forberedt. Lufthavnen skulle fungere bedre. Så det er latterligt, men så er Heathrow en flok idioter for at være ærlig over for dig, når det handler om at drive lufthavne. De ved ganske enkelt ikke, hvordan de skal gøre det,” lyder den krasse kritik fra generaldirektøren for flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA.

Ifølge Willie Walsh har London Heathrow haft alle muligheder for at kunne forberede sig på den forventede stigning i efterspørgslen. Han mener, at lufthavnen har forsøgt at nedtone forventningerne til tempoet og omfanget af genopretningen for at overbevise folk om, at den kan følge med passagerstigningen.

Willie Walsh påpeger, at London Heathrow tidligere har estimeret, at antallet af passagerer ville være genoprettet i 2026 eller 2027. I 2022 forventede lufthavnen 44,5 millioner passagerer, men tallet blev senere hævet til 50,4 millioner passagerer, forklarer Walsh, der ikke har meget til overs for Heathrows forventning til genopretningen.

Emirates accepterer reduktion i Heathrow
Meldingen om kapacitetsloftet i London Heathrow kom, efter British Airways havde aflyst tusindvis af flyvninger. Selskabet har i alt aflyst 10.300 afgange i perioden fra august til slutningen af oktober.

Et af de flyselskaber, der har været stærkt utilfreds med Heathrows kapacitetskrav, er Emirates. Det mellemøstlige flyselskab afviste i første omgang at efterkomme lufthavnens ønske om at reducere antallet af solgte billetter. Nu har de to parter imidlertid fundet hinanden.

Topbosserne fra Emirates og London Heathrow holdt et konstruktivt møde i slutningen af sidste uge, hvor Emirates lovede at hjælpe lufthavnen i de næste to uger for at holde efterspørgsel og kapacitet i balance. Og for at give passagererne en god rejse gennem Heathrow denne sommer.

’Emirates har begrænset yderligere salg på sine flyvninger ud af Heathrow indtil midten af ​​august for at hjælpe Heathrow i dens arbejde med at genoprette ressourcerne, og vi arbejder på at justere kapaciteten,’ oplyser Emirates i en erklæring.

 

Relaterede artikler:

Emirates i hård kritik af Heathrows kapacitetskrav

Heathrow-loft kan koste flyselskaber milliarder

Heathrow: Ikke normal passagertrafik før 2026