Heathrow Terminal 5. Arkivfoto.

Heathrow taber terræn til europæiske storlufthavne

Heathrow Airport taber terræn til de andre europæiske storlufthavne. Den britiske hovedstadslufthavn har begrænsede udvidelsesmuligheder og går derfor glip af nye lukrative ruteåbninger til vækstmarkeder, som i stedet går til konkurrenterne.

Den store engelske lufthavn London Heathrow Airport har det svært.

Lufthavnen iHeathrow er ellersEuropas største lufthavn målt på passagerer. I 2010 havde lufthavnen således 65.881.660 passagerer i sine fem passagerterminaler, mens Charles de Gaulle i Paris havde godt 58 millioner passagerer og Frankfurt var nummer 3 med 53 millioner.

Men ifølge en ny rapport udarbejdet af Frontier Economics har lufthavnen 24 km vest for Londons bycentrum svært ved at tiltrække nye ruter. Det er i stedet de øvrige store lufthavne i Europa, der løber af med de nye ruter.

De manglende udvidelsesmuligheder og de tabte nye ruter koster ifølge Frontier Economics det britiske samfund et økonomisk tab på£1,2 milliarder om året. Det svarer til over 10 milliarder danske kroner.

Rapporten er bestilt af det spanske konglomerat Ferrovial, der står bag selskabet BAA, der ejerHeathrow og fem andre britiske lufthavne

Ifølge rapporten var internationale hubs som Heathrow “afgørende“ for den økonomiske vækst i landet. Af rapporten fremgår det også, at Charles de Gaulle lufthavnen og Frankfurt lufthavn allerede har 1.000 flere årlige afgange til Kinas tre største byer i forhold til Heathrow.

Sammenlagt harandre europæiske storlufthavne afgange til ikke færre end 21 byer i nye vækstmarkeder,hvor flyselskaber fra Heathrow ikke flyver til.

Ifølge rapporten burde Heathrow kunne åbne yderligere op til 45 nye destinationer for at følge med konkurrenterne.

Allerede i januar satte Londons borgmester, Boris Johnson,spørgsmålstegn ved Heathrow´s fremtid som storlufthavn for millionbyen fordilufthavnens udvidelsesmuligheder er begrænsede.

For 20 år siden var Heathrow Airport nummer to over listen af europæiske lufthavne med flest destinationer, men den position er langtsomtsvækket i takt med at andre lufthavne har kunnet udvide mere end den britiske storlufthavn.

Ifølge rapporten frahåndterer Heathrow Airport dagligt 75.000 flere passagerer end lufthavnen oprindeligt er dimensioneret til. Samtidig har Heathrow og Gatwick tilsammen en 99 % udnyttelse af banekapaciteten, hvilket ofte medfører forsinkelser i trafikken.