Her er den nye luftfartsministers to-do liste

Social dumping og passagerrettigheder er noget af det, der ifølge luftfartsbranchen bør stå øverst på den nye transportministers to-do-liste.

Bekæmpelse af social dumping, regelshopperi og ulige konkurrencevilkår. Den danske luftfartsbranche er ikke i tvivl, når de skal give deres bud på hvad den nye transportminister, Magnus Heunicke, bør have øverst på sin to-do liste på luftfartsområdet.

”Det vigtigste at tage fat på for den nye minister er helt klart, at bekæmpe den ulige konkurrence i luftfart, der har den sociale bagside med social dumping til følge,” siger næstformand i Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen.

Politiske valg
Den første transportminister i Helle Thornings regeringer var Henrik Dam Kristensen (S). Han nedsatte en arbejdsgruppe til at arbejde med social dumping inden for luftfarten. Dette arbejde havde den næste transportminister, Pia Olsen Dyhr, også meget stor fokus på i sin tid som minister fra august sidste år til i mandags.

”Det er derfor vores håb, at den nye transportminister er lige så optaget af, at der skal træffes nogle politiske valg vedrørende ansættelsesmodellerne i luftfarten,” siger public affairs direktør i SAS, Lars Wigelstorp Andersen.

”Skal fremtidens konkurrence være mellem sindrige juridiske konstruktioner med at shoppe regler og arbejdskraft i alverdens lande for at undgå eller omgå lovgivning og omkostninge? Eller foretrækker man fra politisk hold stadig at have et dansk baseret luftfartserhverv til gavn for danske arbejdspladser og Danmarks internationale tilgængelighed,” spørger public affairs-direktøren retorisk.

Han sigter blandt andet til hvordan konkurrenten Norwegian driver sin langdistanceoperation med asiatiske stewardesser ansat i Singapore, med base i Bangkok, arbejdende ombord på irsk indregistrerede fly og flyvende ind og ud af skandinaviske lufthavne.

Haster voldsomt
Arbejdsgruppen omkring social dumping i luftfarten skal efter planen være færdig med sit arbejde til marts og barsle med nogle politiske anbefalinger til hvordan problemstillingen kan gribes an. Arbejdstager- og arbejdsgiversiden er enige om at det haster med at få truffet politiske beslutninger på området.

”Den tidligere minister var godt i gang med arbejdet og den nedsatte arbejdsgruppe, men det haster voldsomt for at beholde danske arbejdspladser,” understreger Anders Mark Jensen.

En rimelig balance
En anden sag, som flere aktører i luftfartsbranchen gerne så, at ministeren satte højt på dagsordenen, er arbejdet med revisionen af EU’s forordning 261 om passagerrettigheder.

”Ministeren bør arbejde for at der kommer en rimelig balance mellem forbrugerhensyn og byrder på erhvervet i revisionen af forordningen,” siger chefkonsulent Per Henriksen fra brancheorganisationen Dansk Luftfart.

Han bakkes op af Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Ministeren bør arbejde for at få løst problemerne med 261 og de underliggende problematikker omkring ”denied boarding” og hvordan passagererne er stillet ved konkurser,” siger Lars Thykier.

Det er ikke fordi branchen mangler ideer til hvad den nye minister bør kaste sig over. Hos Erhvervsflyvningens Sammenslutning mener man, at ministeren bør gøre det lettere at klage over Trafikstyrelsen.

“Det er uacceptabelt, at der ikke findes en offentlig administrativ ankeinstans til behandling af klager over afgørelser truffet af Trafikstyrelsen,“ siger generalsekretær Dan Banja fra Erhvervsflyvningens Sammenslutning.

Pres på justitsministeren
Endelig kunne Dansk Luftfart godt tænke sig, at transportministeren bistod branchen med at sikre fremdrift i den danske ratifikation af den såkaldte Cape Town konvention, der blandt andet opstiller internationale regler for leasing af fly og motorer.

Arbejdet med ratificeringen af konventionen ligger i Justitsministeriet. Og Dansk Luftfart så gerne, at Magnus Heunicke pressede på over for sin kollega, justitsminister Karen Hækkerup, til at få embedsmændene til at prioritere arbejdet med ratificeringen.