Her er SAS’ salgsliste

En ejerandel i Air Greenland, hangarer i Oslo samt Eurobonus-programmet er blot nogle af de ting, som SAS kan sælge for at skaffe milliarder til den slunkne pengekasse.

SAS planlægger at frasælge divisioner og andre aktiver for 2,6 mia. kroner som et led i den storstillede redningsplan, som selskabet forventes at præsentere inden for kort tid.

Hvis man kigger ned over SAS’ besiddelser, så har koncernchef Rickard Gustafson en lang række varer på hylderne. Nogle mere attraktive for potentielle købere end andre.

Den største vare på hylden i SAS-butikken er ground handling-selskabet Scandinavian Ground Handling, der beskæftiger omkring 5.000 medarbejdere på jorden i skandinaviske og internationale lufthavne. De to mest oplagte købere er Swissport og Servisair. Begge selskaber er stort ikke til stede på det skandinaviske marked. Der har gennem længere tid floreret rygter i skandinavisk presse om forhandlinger mellem SAS og Swissport.

SAS Cargo er en anden af de store varer på hylderne. Selskabet giver overskud og kan nemt integreres i et andet cargoselskab. SAS Cargo beskæftiger omkring 150 ansatte.

Det norske regionalflyselskab Widerøe flyver med overskud og må derfor betegnes som en lækkerbisken for en ny ejer. Ifølge norske medier har en række norske piloter da også kig på selskabet og muligheden for at købe det af SAS og fortsætte samarbejdet som feederselskab til SAS.

En mere uhåndgribelig størrelse er SAS’ loyalitetsprogram SAS Eurobonus med omkring 3 mio. medlemmer. Den kontakt til kunderne har en værdi, som kan sælges. Det har blandt andet Air Canada gjort.

Sikkerhed for lån
SAS er det tredjestørste selskab i London Heathrow med ruter fraen rækkeskandinaviske lufthavne. Det betyder, at selskabet ejer en stor portion af de attraktive landingstilladelser i Europas travleste lufthavn. Hvis SAS fortsat skal flyve til London Heathrow, kan selskabet naturligvis ikke sælge landingstilladelserne. Men selskabet kan bruge dem som sikkerhed for nye lån.

Længere nede på SAS-hylderne finderman minoritetsejerandele i to luftfartsselskaber. SAS har de senere år løbende solgt ud af ejerandele i både baltiske og spanske luftfartsselskaber. Men selskabet ejer stadig 2,66 procent af Estonian Air og 37,5 procent af Air Greenland. Den danske stat ejer omkring 14 procent af SAS. Og finansminister Bjarne Corydon kunne hjælpe SAS ved at købe SAS’ aktiepost i Air Greenland. Corydon og den danske stat ejer i forvejen 25 procent af Air Greenland, mens det grønlandske hjemmestyre ejer 37,5 procent.

Solgt ud af ejendomme
SAS har gennem de senere år solgt ud af ejendomme over hele Skandinavien. I 2003 solgte SAS fem store danske ejendomme, heriblandt det danske hovedkontor på Hedegaardsvej i Kastrup, til ejendomskoncernen Keops for 881 mio. kroner.

Sidste år blev seks svenske ejendomme solgt for omkring 1,4 mia. kroner. SAS forblev boende i ejendommene, men nu blot som lejer og ikke ejer. Det drejede sig blandt andet om hangarer i lufthavnene Stockholm Arlanda, Gøteborg Landvetter og Malmø Sturup. I Københavns Lufthavn er de hangarer, som SAS benytter, ejet af Københavns Lufthavne A/S og et andet selskab.

Tilbage i SAS’ ejendomsportefølje er dog stadig hangarer i Oslo Gardermoen, som SAS kunne forsøge at finde købere til.

Endelig er der flyflåden, hvor SAS fortsat selv ejer en stor andel. De kunne sælges og leases tilbage.