Lufthansa Boeing 747-8I.

‘Himlens Dronning’ modtaget af Lufthansa

Lufthansa nye Boeing 747-8 flagskib lander i dag i Frankfurt Airport efter i går at have været overleveret ved en ceremoni hos den amerikanske flyproducent Boeing. Den nye flytype indsættes i drift fra Frankfurt til Washington den 1. juni, mens fire andre destinationer følger efter i sensommeren.

Lufthansa indskrev sig i luftfartshistorien, da det tyske selskab i går ved en ceremoni hos den amerikanske flyproducent Boeing fik leveret det allerførste fly af typen Boeing 747-8.

Efter leveringen i Paine Field Airport i Everett i staten Washington, satte flyet kurs mod Frankfurt Airport. Ombord var omkring 30 repræsentanter fra Lufthansa og presse anført af Carsten Spohr, der er CEO hos Deutsche Lufthansas passagerafdeling. Han blev ledsaget af Nico Buchholz, der er Executive Vice President hos Lufthansas Group Fleet Management samt Elizabeth Lund, der er Vice President hos Boeing og ansvarlig for 747-programmet.

Flyet, som Lufthansaomtaler som “Queen of Skies“, indsættes den 1. juni på ruten fra Frankfurt til Washington-Dulles International Airport.

Senere på sommeren kommer flere destinationer opereret med Boeing 747-8 flypå rutekortet, efterhånden som Lufthansa modtager flere fly af denne type. Det er i første omgang hensigten, at Lufthansa udover Washington skal betjene Chicago, Los Angeles, Bangalore og Delhi med “Himlens Dronning“.

Ordre på 20 nye fly
Boeing 747-8 flyet har Lufthansa bestilt i 20 eksemplarer og er en videreudvikling af Boeing 747-400 flyet, som Lufthansa råder over 23 eksemplarer af i dag.

Den nye version af 747´eren vil hos Lufthansa blive indrettet med 8 sæder på First Class, 92 sæder på Business Class samt 262 på Economy Class. Det giver en samlet kapacitet på 362 sæder, hvilket er lidt mere end den traditionelle version af 747-400, der i dag er indrettet med 322 sæder.

“Lufthansa og Boeing har langvarige og stolte traditioner om samarbejde for at skabe ny innovation i luftfartsindustrien. Vi er taknemmelige for Lufthansas inspiration til at hjælpe os med at designe en ny ‘Queen of Skies’ til det 21. århundrede,“ sagde Jim Albaugh, CEO hos Boeing Commercial Airplanes ved leveringen.

Overlegne driftsegenskaber
Boeing 747-8 Intercontinental, som den kaldes af flyproducenten, forbedrer brændstoføkonomi og CO2-udledning med tocifrede rater i forhold til forgængeren 747-400. Herudover er støjen reduceret med omkring 30 procent.

I kabinen har Boeing også bestræbt sig på, at der skal være mere plads, således at komforten for passagererne kan øges. Det styrkes yderligere igennem en kabineindretning, der er blevet inspireret af det særlige Dreamliner-design, der er anvendt i såvel Boeing 787-8 samt i særlige udgaver af Boeing 737-800, som Norwegian blandt andet har modtaget.