Boeing 757-200 fra Icelandair.

Icelandair er tilbage i Chicago

I dag vender Icelandair tilbage til Chicago efter 28 års fravær. Dermed er er direkte flyforbindelse fra fire nordiske lufthavne til millionbyen i det midtvestlige USA.

Mandag var det SAS, der indtog Los Angeles International Airport efter 21 års fravær, da selskabet åbnede sin nye rute fra Stockholm Arlanda. I dag er det så et andet nordisk luftfartsselskabs tur til at gøre sit indtog i en af de helt store amerikanske lufthavne efter 28 års fravær.

Det er ikke overraskende Icelandair, der fra i dag flyver fire gange om ugen mellem Reykjaviks Keflavik-lufthavn og Chicago O’Hare-lufthavnen. Dermed når Icelandair op på at betjene 15 destinationer i Nordamerika – tre gange så mange som SAS.

Icelandair vil flyve mandag, tirsdag, onsdag og torsdag til ”The Windy City”. I første omgang med de Boeing 757-200 fly med plads til 183 passagerer, som Icelandair har mere end 20 eksemplarer af. Icelandair har dog så meget tiltro til ruten, at man allerede nu har planlagt at indsætte et af selskabets nyanskaffede Boeing 767-300ER fly med plads til 262 passagerer i sommerhøjsæsonen fra 3. juni.

Udvalgte flyvninger
Med Boeing 767-flyene får Icelandair en udvidelse af sædekapaciteten med hele 43 procent på Chicago-ruten og de øvrige ruter hvor Icelandair kommer til at anvende flyene.

Der flyves dagligt fra Keflavik til London-Heathrow med Boeing 767 fra den 1. maj, mens Amsterdam-Schiphol kommer til den 15. maj – også med en daglig forbindelse til den islandske hovedstadslufthavn. Senere følger i juni udvalgte flyvninger mellem Keflavik og henholdsvis Geneve og Paris-CDG, mes der i september bliver et par flyvninger fra Keflavik til Frankfurt.

Anskaffet til Nordamerika
Det er dog de nordamerikanske langdistanceruter, at flyene er anskaffet til. Fra den 1. maj betjenes New York-JFK med Boeing 767, hvorefter Boston følger den 15. maj, mens Toronto og Minneapolis kommer på en uge senere.

Fra den 12. november vil Icelandair indsætte et Boeing 767-300ER fly på ruten fra Keflavik til København. Det bliver dog kun på en enkelt ugentlig afgang, at Københavns Lufthavn får besøg af et af de to kommende Boeing 767-fly fra det islandske flyselskab. Langdistanceflyet er indsat hver lørdag på rutenummer FI204 med afgang fra Keflavik kl. 08.00 og ankomst i CPH kl. 12.00. Returflyvningen på FI205 finder sted kl. 13.20 med ankomst i Keflavik kl. 15.30 lokal tid.

I konkurrence med SAS
Siden 2009 har Icelandair stille og roligt opbygget et omfattende rutenetværk til Nordamerika med en eller to nye ruter årligt. Det startede med Seattle, hvor Icelandair begyndte at flyve til i juli 2009, efter at SAS havde valgt at lukke den direkte rute fra København til Seattle. Sidenhen fulgte Washington D.C.; Denver, Anchorage, Newark, Edmonton, Vancouver, Portland, og nu også Chicago.

Samlet har Icelandair i dag 40 destinationer, hvoraf alene 15 af disse ligger i USA og Canada. Med en base i Keflavik-lufthavnen på Island ligger Icelandair strategisk godt for flytrafikken mellem Nordeuropa og USA, da vejen via Island ligger på den naturlige flyverute.

Med ruten til Chicago får SAS konkurrence, idet det skandinaviske flyselskab i dag er alene om at forbinde Skandinavien med Chicago, der også er en attraktiv gateway til Midtvesten. I sommerhalvåret flyver SAS dagligt fra både København og Stockholm til Chicago, mens der i vintertrafikprogrammet er reduceret til henholdsvis seks og fem ugentlige afgange.

Fra Helsinki er det fra juni til oktober også muligt at flyve tre gange om ugen til Chicago med Finnair.