Icelandair etablerer midt under coronakrisen et nyt samarbejde om ruter i Europa og Nordamerika med det britiske lavprisflyselskab easyJet.
Coronakrisen har kastet Icelandair ud i en af selskabets værste kriser nogensinde. Det islandske flyselskab opererer i øjeblikket kun med omkring 16 procent af sin flykapacitet, og Icelandair forsøger samtidig at skaffe ny kapital svarende til omkring 900 millioner danske kroner for at komme igennem krisen.
De dystre udsigter på luftfartsmarkedet afholder imidlertid ikke Icelandair fra at tage nye kommercielle initiativer. Det seneste initiativ er et nyt rutesamarbejde mellem Icelandair og det britiske lavprisflyselskab easyJet, som Icelandair netop har annonceret.
”Vi er glade for at kunne annoncere en ny partnerskabsaftale mellem Icelandair og easyJet, hvor Icelandair slutter sig til Worldwide by easyJet-platformen, der åbner en verden med enkle, stressfri flyforbindelser,” hedder det i en meddelelse på Icelandairs hjemmeside.
I luften om få uger
Det nye rutesamarbejder forventes at gå i luften i løbet af de kommende uger fra større europæiske lufthavne. Fra det tidspunkt vil rejsende være i stand til at flyve med Icelandair til alle easyJets hub-lufthavne og oprette forbindelse til easyJets rutenetværk derfra.
Omvendt kan passagerer også flyve med easyJet til en hvilken som helst lufthavn, der betjenes af Icelandair, og flyve videre med det islandske flyselskab derfra.
Det vil i praksis sige, at en rejsende eksempelvis flyver fra Keflavik-lufthavnen i Island til Amsterdam med Icelandair og derefter videre til Rom med easyJet. Eller fra Edinburgh til Island med easyJet og derefter videre med Icelandair til en af selskabets destinationer i USA eller Canada.
17 partnere på easyJet-platform
Worldwide by easyJet er vokset konstant, siden easyJet lancerede platformen i 2017 og omfatter i dag samarbejder med 17 partnerflyselskaber via et digitalt reservationssystem. Blandt de første samarbejdspartnere i systemet var Norwegian og Gatwick Airport, hvor easyJet-passagerer kunne flyve videre med Norwegians langrutefly fra London Gatwick-lufthavnen.
De øvrige flyselskaber i samarbejdet tæller blandt andre Emirates, Etihad Airways, Cathay Pacific, Singapore Airlines, Virgin Atlantic og WestJet.
Coronakrisen har medført, at Icelandair har måttet suspendere en lang række ruter. I det foreløbige sommerprogram 2021 forventer selskabet således ikke at betjene ruterne fra Keflavik til Anchorage, Edmonton, Montreal, Philadelphia, Portland, Vancouver samt Barcelona, Bergen, Billund, Düsseldorf, Geneve, Hamborg, London-Gatwick, Madrid, Manchester og Milano-Malpensa.
Relaterede artikler:
Icelandair: Fly på jorden indtil 2023