Onsdag den 1. juni ankom det første Icelandair-rutefly til Billund Lufthavn. Det islandske selskab vil i sommerperioden fra 1. juni til 12 september flyve tre gange ugentligt til Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik. Dermed skabes en føderute til det islandske luftfartsselkabs nordamerikanske rutenet.
I det sydvestlige Island på Reykjanes-halvøen nær Keflavik-lufthavnen ligger en 379 meter høj kegleformet vulkan ved navnet “Keilir“.
“Keilir“ er også navnet på det Boeing 757-fly, der onsdag den 1. juni indviede den nye Icelandair-rute mellem Billund Lufthavn og Keflavik-lufthavnen. Det islandskeluftfartsselskab var nemlig så dristig for et par år siden at navngive alleselskabets fly efter navnene på landets vulkaner.
Sidenhen er vulkanerne Eyjafjallajökull og Grimsvötn blevet kendte i det meste af Europa, men uden hjælp fra markedsføringen på Icelandair-flyene. Omstændighederne kendes af alle, der er beskæftiget med luftfart og rejser.
Icelandair´s nye sommerrute til Island vil operere tre gange ugentligt fra Billund Lufthavn på henholdsvis mandage, onsdage og lørdage. Der flyves med en Boeing 757-200 med plads til 176 passagerer i en tre-klasses version med Saga Class, Economy Comfort Class og ordinær Economy Class.
“I Billund Lufthavnglæder vi os meget over Icelandair´s nye rute til Island. Det har længe været vores opfattelse at det vestdanske marked mangler kapacitet til Island, og derfor er vi sikre på at Icelandair vil få stor succes på ruten,“ vurderer marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.
Billund-ruten er først og fremmest en føderute til Icelandair´s i altotte nordamerikanske destinationer. Men det er også en rute, der skal tiltrække danske turister til vulkanøen. “Omkring 10 procent af alle vore rejsende til og fra Nordamerika vælger at tage et ‘stopover’ i Reykjavik,“ fortæller Birkir Hólm Guðnason, der er Chief Executive Officer hos Icelandair.
Men Icelandair vil ikke være alene om at flyve mellem Billund og Keflavik. Det islandske lavprisflyselskab Iceland Express flyver også i sommerhalvåret to gange ugentligt til Keflavik – også på onsdage og lørdage. Iceland Express satser ligeledes på transfer-trafikken til Nordamerika samt lokaltrafikken til Island.
Keflavik-lufthavnen er blevet et veritabelt knudepunkt for trafikken mellem Nordamerika og Norden. “I juli måned vil der i én bestemt uge være 68 flyafgange mellem Island og Nordamerika, mens der kun vil være eksempelvis 48 afgange fra Københavns Lufthavn i samme uge. Med en samlet befolkning på 300.000 menneskerpå Island vidner det om Keflavik´s betydning for flytrafikken mellem Norden og Nordamerika,“ siger Birkir Hólm Guðnason.
Icelandair flyver fra Keflavik til New York, Boston, Minneapolis/St.Paul, Seattle, Orlando og Washington D.C. i USA samt Toronto og Halifax, Nova Scotia i Canada. New York og Boston vil blive betjent med to daglige afgange i sommerperioden.
Det konkurrerende Iceland Express flyver fra Keflavik til Boston, New York og Chicago i USA samt til Winnipeg i Canada.