(Foto: PR)

Icelandair køber tre Q400-fly

Icelandair Group har netop medvirket i købet tre Bombardier Q400-fly til datterselskabet Air Iceland. De tre fly skal tage over på regional- og indenrigsruter.

Om fire måneder kan Air Iceland byde de første rejsende velkommen i sine nyindkøbte Bombardier Q400-fly.

I alt har selskabet, der er et datterselskab i Icelandair Group, købt tre Q400-fly for 25 mio. dollar, når indtægterne fra salget af fem gamle Fokker 50-fly er modregnet.

Investeringen i de tre Q400-fly er sket med støtte fra moderselskabet, Icelandair Group, og købet af flyene er et led i at strømline datterselskabets flyflåde.

De tre Q400-fly er allerede ved at blive leveret til Air Iceland, som modtager det sidste fly i denne måned. Men før flyene kan blive sat i rutedrift, skal de igennem en implementeringsproces. Det første fly forventes at blive indsat i drift til december.

Q400-flyene vil blive indrettet med 70 sæder, og kan ifølge Air Iceland åbne for ekspansion til nye markeder, fordi flyenes rækkevidde er bedre end Fokker 50-flyene.

Yngre flåde
Q400-flyene er produceret i 2000 og 2001, og er således ikke vårkyllinger længere, men for Air Iceland bliver der dog tale om en markant nedbringelse af gennemsnitsalderen i selskabets flyflåde, der lige nu er 22,4 år.

Air Iceland råder også over to 19 år gamle Q200-fly, og dermed når gennemsnitsalderen med de tre Q400-fly ned på ca. 16 år.

Brændstoføkonomisk er Q400-flyene også et skridt i den rigtige retning for Air Iceland.

Flyselskabet Airbaltic, der lige som Air Iceland har ladet Fokker 50 erstatte med Dash Q400, har tidligere oplyst, at brændstofforbruget per sæde er ca. 25 pct. lavere på et Q400 ift. en Fokker 50.

Air Iceland flyver til 12 destinationer primært på Island, men også Grønland og Færøerne.

Flere fly på vej til Icelandair
Icelandair Group råder i alt over 39 fly, hvoraf de 30 er ejede.

Da planerne om at skaffe de tre fly til Air Iceland oprindeligt blev offentliggjort, annoncerede Icelandair også planer om at indfase to lejede Boeing 767, som skal supplere moderselskabets flåde af 26 Boeing 757.

De to 767’ere skal sættes i drift fra foråret 2016, og vil hver blive indrettet med 260 sæder.

Koncernen står også til at modtage 16 af Boeings nye model Boeing 737 MAX med levering fra 2018. De nye fly fordeler sig på varianterne MAX8 og MAX9, og skal indrettes med henholdsvis 153 og 172 sæder. Flyene skal i første omgang bruges til at udvide moderselskabets kapacitet.

Billede: Øverst: Air Iceland har i dag to Q200-fly, som inden længe får selskab af tre Q400-fly. Nederst: Q400-flyene til Air Iceland er endnu ikke blevet malet selskabets egne farver – her ses et Q400 i Bombardier-farver. Foto: PR Air Iceland/Bombardier