Igen overkapacitet på ruterne til Nice og Rom

Blot få dage efter Transavias exit-meddelelse har konkurrenterne mere end fyldt hullet ud efter det hollandske lavprisflyselskab. På ruterne fra København til Nice og Rom vil der i den kommende sommer være større kapacitet end, da Transavia var inde som en af aktørerne på de to ruter.

Derhar været arbejdetpå højtryk hos ruteplanlæggerne hos Cimber Sterling og Norwegian for at finde ledig kapacitet til at indsætte på nogle af de afgange og ruter, som Transavia operererede.

Norwegian har valgt en trinvis opjustering. Rom, Málaga og Nice får en ekstra ugentlig frekvens fra begyndelsen af november måned. Barcelona får fra 6. november to ekstra ugentlige frekvenser, mens Salzburg følger efter den 1. januar med en ugentlig frekvens. Herudover vil der være yderligere 4 ugentlige frekvenser, som Norwegian endnu ikke har besluttet destinationen for.

Selskabet ser samtidig på muligheden for at basere yderligere to fly i Kastrup til foråret.

Også hos Cimber Sterling har der været travlt. Destinationen Salzburg får fra København og Billund en ekstra ugentlig frekvens i vintersæsonen, mens ruterne fra København til Málaga og Barcelona får henholdsvis 2 og 1 ugentlig ekstra frekvens i vinterfartplanen – dog med undtagelse af jule- og nytårsperioden.

Kapacitetsforøgelse på 2.000 sæder til Rom og Nice

Men det ser ud til, at der bliver kamp om destinationerne Nice og Rom fra København. Cimber Sterling vil i den kommende sommersæson indsætte en ekstra daglig afgang til Rom, mens selskabet opgraderer Nice fra to ugentige afgange helt op til 7 ugentlige afgange i den absolutte højsæson.

Sammen med udmeldinger fra SAS og Norwegian betyder det, at de tre selskaber samlet vil udbyde ni ekstra ugentlige frekvenser til Rom, hvor Transavia kun opererede fem ugentlige afgange. Tilsammen vil det betyde ca. 1.200 ekstra sæder om ruten på ruten København-Rom v.v. i forhold til de oprindelige planer.

Til Nice bliver der også ni ekstra ugentlige afgange, hvor Transavia havde en kapacitet på seks ugentlige afgange. Det betyder i højsæsonen ekstra 900 sæder om ugen på ruten København-Nice v.v.

Det får dog ikke Cimber Sterling til at ryste på hænderne. “Vi er mange om budet., men vi mener, at vi har nogle attraktive priser og et godt produkt.,“ siger kommerciel direktør Lars Bording fra Cimber Sterling til CHECK-IN.dk.

Foto: Rom er en af de destinationer, hvor kapaciteten bliver øget efter Transavia´s exit fra det danske marked.