Indenrigsflyvning bliver billigere i 2010

En kommende priskrig mellem Cimber Sterling og Norwegian vil betyde billigere indenrigsflyrejser i 2010.

Der er godt nyt på vej til de ca. 2 mio. passagerer, der hvert år benytter de danske indenrigsflyruter. En kommende priskrig vil betyde væsentligt lavere billetpriser på de ruter, der i dag ikke har konkurrence.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian etablerede sig på Danmarks største indenrigsrute mellem København og Aalborg i begyndelsen af november måned 2008. På blot et år har Norwegian tilkæmpet sig en markedsandel på mere end 30 % på ruten. Dermed har selskabet overhalet Cimber Sterling, der har op imod 25 % af rutens passagerer, mens SAS har måttet se sin markedsandel reduceret til lidt mindre end 45 %. Det norske selskabs entré har således betydet en markant ændring af vilkårene for dansk indenrigsflyvning.

I 2010 kommer turen til indenrigsruterne mellem København og henholdsvis Karup, Billund og Bornholm. Her vil Norwegian også forsøge at sætte en kæp i hjulet for Cimber Sterlings planer om at forsvare og udbygge sin position som Danmarks største indenrigsoperatør.

Næste slag i kampen om det danske indenrigsflymarked indledes på Karup-ruten mandag den 18. januar. Midt i februar måned er det Billund, der bliver indtaget af det norske lavprisflyselskab, mens Bornholm får besøg af de norske fly fra slutningen af marts måned. På alle de nævnte ruter flyver Cimber Sterling i dag alene – med undtagelse af ruten til Bornholm, hvor det lille lokale Wings of Bornholm også er at finde i markedet.

To indenrigsruter går i første omgang fri af priskrigen. Det er ruterne mellem København og henholdsvis Århus og Sønderborg. Førstnævnte skyldes, at Norwegian angiveligt har brug for mere ledig flykapacitet for at tage kampen op med både SAS og Cimber Sterling på Danmarks næststørste indenrigsrute. Men en rute til Århus indgår ifølge Norwegian-koncernchef Bjørn Kjos definitivt i selskabets strategi for det danske marked. Hvad angår den sønderjyske lufthavn i Sønderborg vurderes markedsunderlaget at være for lille til mere end én operatør på ruten.

Øget konkurrence er automatisk lig med lavere priser. Det viser erfaringen fra det norske indenrigsmarked, hvor Norwegian kæmper hårdt med SAS på de mest lukrative indenrigsruter. Men især erfaringerne fra København-Aalborg ruten kan give et fingerpeg om, hvordan prisudviklingen vil blive på det danske indenrigsflymarked fremover.

Mange nordjyske virksomheder har kunnet reducere omkostningerne til indenrigsflyrejser med op til 30 % efter at konkurrencen på Aalborg-ruten blev skærpet med Norwegians store satsning. Derfor vil den øgede konkurrence på yderligere tre danske indenrigsflyruter få stor betydning for prisniveauet og dermed erhvervslivets omkostninger til indenrigsflyrejser. Dog vil indenrigsruterne til Karup og Billund ikke være så konkurrenceudsatte som Aalborg-ruten, idet substitutionsmulighederne med alternative transportformer som tog og bil er større i det midt- og sydjyske område. Men der kan stadig forventes et betydeligt prisfald.

Det dokumenteres bedst ved at sammenligne billetpriserne på København-Karup ruten henholdsvis før og efter Norwegians opstart på ruten den 18. januar. Frem til Norwegians første afgang koster den billigste enkeltbillet med Cimber Sterling 504 kr. Efter Norwegians opstart falder Cimber Sterlings billetpris til 199 kr. – en umiddelbar prisreduktion på ikke mindre end 60 %. Samtidig har Norwegian valgt at introducere billigste billetpris til 149 kr. for en enkeltbillet.

Kampen mellem Cimber Sterling og Norwegian forventes at blive hård og opslidende. Cimber Sterling vil tilbyde mange frekvenser over hele dagen, mens Norwegian satser på færre afgange med væsentligt større kapacitet pr. afgang – og dermed større muligheder for at udbyde de laveste priser. Det bliver dermed pris, frekvenser og punktlighed, der vil afgøre, hvem der går sejrrigt ud af kampen om det danske indenrigsflymarked.

De sikre vindere i priskrigen bliver dog erhvervslivet og de fritidsrejsende, der kan flyve indenrigs til væsentligt lavere priser end hidtil. Indtjeningen hos de to flyselskaber vil naturligt blive negativt påvirket, da det ikke vil være rentabelt at udbyde en så stor kapacitet til lavpris.