Ingen førsteklasses-rejser hos ministre

Selvom regeringens ministre af og til benytter sig af dyre flybilletter ved tjenesterejser, er det aldrig på førsteklasse. Det viser en stikprøve fra åbenhedsordningen om ministrenes udgifter.

En veritabel mediehetz har rejst sig mod Venstres leder Lars Løkke Rasmussen, efter at det i sidste uge kom frem, at han havde brugt 776.000 kroner på samlet 15 flyrejser som formand for Global Green Growth Institute (GGGI), som blandt andet finansieres med midler fra den danske stat.

Hovedparten af rejserne er foregået på førsteklasse, som er det absolut dyreste og mest komfortable sted at opholde sig ombord på et rutefly. Kritikken i det politiske miljø har været særlig hård, da Lars Løkke Rasmussen tilsyneladende har rejst mere komfortabelt og ekstravagant end regeringens ministre.

De danske ministre følger i dag “Vejledning om ministrenes udgifter“, der blev udarbejdet af Statsministeriet den 10. juni 2008.

I vejledningen hedder det blandt andet: “Udgangspunktet for ministerens flytransport er businessklasse. Der er herved lagt vægt på hensyn til fleksibilitet, tidsforskelle til destinationen, muligheden for at arbejde uforstyrret undervejs samt de forpligtelser ministeren har før afrejse og på ankomststedet.“

Det fremgår endvidere af vejledningen, at i tilfælde, hvor rejsevejledningen fraviges, vil det være klogt på forhånd at udarbejde en notits, der begrunder afvigelsen og som efterfølgende kan godkendes af ministeriets administrationschef eller departementschef.

Men disse særlige godkendelser finder praktisk talt ikke sted, hvis det handler om at godkende en rejse på førsteklasse fremfor Business Class. For ministrene rejser aldrig på førsteklasse. Det viser en stikprøvekontrol, som CHECK-IN.dk har foretaget blandt de mest rejsende ministre, der typisk vil være statsministeren og udenrigsministeren.

Ingen rejser på førsteklasse
Statsminister Helle Thorning-Schmidt har i 2013 foretaget 20 flyrejser med fly, hvoraf ni af rejserne blev gennemført i chartret fly.

Dette års hidtil dyreste rejse med rutefly foretog statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) fra den 3. til 9. marts, hvor destinationen var Sydafrika og Tanzania. Formålet med rejsen var at styrke samhandlen med Sydafrika og markere 50-års jubilæet for det dansk-tanzaniske udviklingssamarbejde. Udgiften til flybilletten løb op i 86.114 kroner, fremgår det af åbenhedsordningen.

Administrationschef Torben Skovgaard Andersen fra Statsministeriet bekræfter overfor CHECK-IN.dk, at rejsen var på Business Class, selvom billetprisen ligger på et niveau, der kunne tilsvare førsteklasse.

Udenrigsminister Villy Søvndal (SF) har også en særdeles heftig rejsekalender. Det har indtil videre bragt ham op på 38 flyrejser i indeværende år, men ifølge åbenhedsordningen har der ikke været benyttet chartrede fly. Topscorerne rent omkostningsmæssigt er blandt andet en rejse til Somalia-konference i Mexico, hvilket kostede 52.783 kroner i flytransport. En flyrejse til Singapore og Indonesien løb op i 60.737 kroner, mens et officielt besøg i Chile med en afstikker til Arms Trade Treaty-konferencen i New York kostede den nette sum af 96.130 kroner med rutefly.

I slutningen af juni var udenrigsministeren til EU-handelsmøde i golfstaten Bahrain med en afstikker til Wien på hjemrejsen. Denne flybillet kostede 46.534 kroner, hvilket prismæssigt er på niveau med visse billettyper på førsteklasse.

Udenrigsministeriets presseafdeling bekræfter dog overfor CHECK-IN.dk., at rejsen er gennemført på Business Class med den undtagelse, at strækningen fra Doha til Bahrain er fløjet på førsteklasse, da det var eneste tilgængelige mulighed. Den relativt dyre billet var afstedkommet af en kombination af flyselskaber grundet opholdet i Wien iforbindelse med IAEA-konferencen på hjemrejsen.

Ministres tjenesterejser undersøgt af Rigsrevisionen
Rigsrevisionen offentliggjorde i april 2011 en undersøgelse af ministrenes og kommissionsmedlemmers rejser i perioden fra 2005 til 2010 på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne.

Undersøgelsen skulle først og fremmest klarlægge om retningslinjerne for ministrenes rejser var tilstrækkelige og klare, og om ministerierne fulgte retningslinjerne. Herudover skulle undersøgelsen afdække omfanget og praksis for ministrenes brug af chartrede fly samt hvilke retningslinjer og praksis der var for kommissionsmedlemmernes rejser.

Konklusionen i undersøgelsen var meget entydig. “Retningslinjerne for ministres rejser er tilstrækkelige og klare og tager hensyn til ministrenes særlige funktioner. Ministerierne følger retningslinjerne,“ hed det i beretningen.

Sådan har det dog ikke altid været. Tilbage i 1997 kom det til pressens kendskab, at daværende finansminister Mogens Lykketoft (S) og økonominister Marianne Jelved (R) havde ændret deres flybilletter fra Business Class til førsteklasse i forbindelse med en rejse til Sydafrika. Hollandske KLM kunne nemlig ikke tilbyde førsteklasse, hvorfor selskabet blev fravalgt og billetten i stedet ombooket til Lufthansa, da det tyske flyselskab godt kunne tilbyde førsteklasse. Det øgede billetprisen per minister med 42 procent fra 36.595 kroner til i alt 51.945 kroner.