Ingen konkrete planer om at modtage A380 i CPH

Dubai-luftfartsselskabet Emirates har afgivet en ordre på yderligere 32 eksemplarer af megajumboen Airbus A380 til en samlet værdi af 70 mia. kroner. I forvejen havde Emirates en ordre på 58 fly af samme type, hvoraf 10 allerede er i drift. Københavns Lufthavn har ingen konkrete planer om udvide lufthavnen til at kunne modtage A380.

Der var formentlig glæde at spore, da Airbus tirsdag underskrev en gigantaftale med detDubai-baserede luftfartsselskab Emirates. Selskabet bestilte yderligere 32 eksemplarer af megajumboen Airbus A380 til en samlet værdi af 11,5 mia. $ (ca. 70 mia. kr.).

I forvejen har Emirates en ordre på 58 fly af samme type, hvoraf de 10 allerede er leveret. Det bringer det samlede antal Airbus A380 i Emirates-flåden op på 90 eksemplarer, når den sidste leverance har fundet sted.

En lang række europæiske lufthavne kan allerede modtage Airbus A380-fly. Det er dog ikke tilfældet med Københavns Lufthavn, der er en såkaldt “kategori 9“ lufthavn. Det vil kræve en udvidelse af banearealet fra de nuværende 45 meter til en bredde på 60 meter for at kunne modtage en Airbus A380 i daglig drift. Manøvrearealet skal således gøres større for at lufthavnen vil kunne løfte sig op i“kategori 10“ niveau.

“Vi har ingen konkrete planer om at udvide lufthavnen til at kunne modtage A380 i daglig drift. Selvfølgelig kigger vi løbende på det, og det er bestemt ikke udelukket,“ fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavne til Boarding.dk.

Pressechefen oplyser, at det giver mere mening, at lade de interkontinentale operatører flyve med fly af typen Boeing 767, Airbus A330/340 og eventuelt Boeing 777. Alle sammen flytyper, der i størrelse og indretning i højere grad passer til det nuværende optageområde for Københavns Lufthavn.

Netop Emirates er et af de selskaber, der har kig på København som mulig destination. I efteråret 2009udtalte selskabets koncernchef på et pressemøde i London, at man ville påbegynde flyvninger til København indenfor 18 – 24 måneder. Det skulle således betyde, at Emirates senest i efteråret 2011 vil være at finde i Københavns Lufthavn.

Det ønsker Søren Hedegaard Nielsen dog ikke at kommentere. “Emirates er et af de mangeselskaber, som vi er i kontinuerlig dialog med.“

Der bliverda heller ikke tale om, at Emirates vil benytte Airbus A380 på København, hvis selskabet kommer. Flyflådenbestår også af 47 fly af typen Airbus A330/340 samt 83 Boeing 777-fly. Ordrebogen er også fuld. Udover de nybestilte Airbus A380-fly, er der også 70 Airbus A350 fly og 18 Boeing 777-300 fly på vej ind i flåden.

Emirates annoncerede sidst i december 2005, at selskabet ville åbne en rute mellem København og Dubai med daglig afgange fra oktober 2006. Men planerne blev aldrig realiseret, idet Emirates i stedet valgte at åbne mellem Wien og Dubai. Angiveligt på grund af ændrede markedsforhold som følge af Mohammed-krisen.