Ingen penge tilbage ved SAS-flyskifte

Norwegian gav passagererne mulighed for at få pengene tilbage, da de var nødt til at indsætte ældre fly som erstatning for Dreamklineren. Hos SAS har man ikke samme politik.

I marts smed Norwegian håndklædet i ringen og erkendte, at dets nye Boeing 787 Dreamliner-fly ikke ville blive leveret tidsnok til opstarten af selskabets nye langruter til USA og Asien i slutningen af maj. Derfor hyrede selskabet to ældre Airbus A340-300 fly fra portugisiske Hi Fly til at tage sig af flyvningerne i de første måneder indtil Dreamlineren kunne leveres.

I den forbindelse tilbød Norwegian at passagerer, der havde købt billetter til de første måneders flyvninger, kunne få pengene tilbage, hvis de var så skuffede over ikke at skulle flyve med Dreamlineren, at de hellere ville blive hjemme.

Serviceforringelser
Helt så large er man ikke hos SAS, hvor man har været nødsaget til at tage et Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air ind og benytte på ruten fra København til Newark og som reservefly på andre ruter, mens man venter på et fast Airbus A340-reservefly, som SAS skulle have haft allerede i juni, men som nu først forventes at kunne tages i brug til oktober eller november.

Flyskiftet betyder ellers en række serviceforringelser i forhold til SAS’ normale langdistanceprodukt. SAS’ normale Airbus A330 og Airbus A340-langdistancefly er udstyret med inflight entertainment system ved alle sæder. Men det har det amerikanske Boeing 767-fly ikke. Og passagererne er derfor henvist til at se film på fælles tv-monitorer i loftet af flyet. Og vel at mærke den samme film.

På Business Class kan sæderne blot lænes tilbage i en vinkel på 140 grader, mens SAS i dag tilbyder 170-grader flatbeds. Herudover er der heller ingen Galley-buffet til rådighed for Business Class-passagererne. Desuden vil der ikke blive toldfrit salg ombord.

Taget pænt imod
Man kunne derfor argumentere for, at SAS-passagerer, der skal flyve med 767’eren, ikke får den vare de oprindeligt har købt og forventet at få.

Men hos SAS følger man ikke Norwegians eksempel og tilbyder passagerer, der er utilfredse med flytypen, at få pengene tilbage.

”Vi refunderer ikke, idet vi opretholder trafikken. Vi kan ind til videre konstatere, at Omni Air leverer et godt produkt til vores kunder, som også tager pænt imod ændringen af operatør,” understreger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

Tekniske problemer
Frem til og med den 16. august flyver Omni Air-flyet hver torsdag og fredag mellem København og Newark på rutenummer SK901/902. Herudover fungerer det som vikarfly i tilfælde af, at der opstår tekniske problemer med de eksisterende langdistancefly hos SAS.

Desuden skal flyet arbejde for SAS fra 13. til den 26. oktober, hvor det indsættes på ruten mellem København og Washington, hvor SAS opererer dagligt.

Lejen af flyet fra det Oklahoma-baserede flyselskab sker som følge af, at SAS først i slutningen af oktober får leveret et Airbus A340-300 reservefly fra latinamerikanske LAN. Et fly som allerede skulle have været leveret til SAS omkring den 1. juni i år og som har været den direkte årsag til, at Omni Air International er kommet på banen hos SAS.