Interkontinental lavpris-revolution er på vej

For næsten 35 år siden forsøgte britiske Sir Freddie Laker at etablere lavprisflyvning mellem Europa og Nordamerika. Forsøget endte brat, men noget tyder på, at den britiske erhvervsmand var forud for sin tid. Det bliver formentlig i stedet norsk luftfart, der skal vise vejen for interkontinental lavprisflyvning.

Den 26. september 1977 skrev britiske Sir Freddie Laker luftfartshistorie. Det var dagen, hvor det første interkontinentale lavprisflyselskab Laker Airways (Skytrain) sendte en McDonnell Douglas DC-10 afsted fra London-Gatwick til New York JFK med 272 passagerer ombord. De havde alle betalt 59 britiske pund pr. vej for turen over Atlanten.

Flyvningen var blevet i stand efter ejeren Sir Freddie Lakers mangeårige kamp med myndighederne for at få tilladelse til at etablere interkontinentale lavprisflyvninger.

Allerede det første år blev Skytrain en succes – såvel kommercielt som økonomisk. Skytrain bestilte flere fly – bl.a. fem langtrækkende DC10-30. Herudover var selskabet en af de første ordregivere på Airbus A300, som man bestilte 10 eksemplarer af tilbage i 1979.

Skytrains stifter Sir Freddie Laker blev folkehelt, men fik en kortvarig karriere i den forreste del af rampelyst. Fire og et halvt år efter første interkontinentale Skytrain flyvning gik selskabet konkurs den 5. februar 1982 med en gæld på over 250 millioner pund.

Selskabet havde ekspanderet for hurtigt og var fra begyndelsen underkapitaliseret. De aggressive flyindkøb var samtidig blevet finansieret af dyre og højt forrentede lån. Ydermere blev selskabets DC10-fly sat på jorden efter et American Airlines havari med samme flytype i Chicago O´Hare lufthavnen i maj 1979, Sidstnævnte kostede alene 13 millioner pund for Skytrain. En ikke uvæsentligt faktor var også, at British Airways og andre luftfartsselskaber gjorde alt hvad de kunne for at sætte en kæp i hjulet forSkytrains fremmarch.

Men Sir Freddie Laker var formentlig blot forud for sin tid med Skytrain-konceptet. Han blev senere forbillede for de første lavprisflyselskaber som amerikanske Southwest Airlines og britiske easyJet.

99 Euro fra Paris til Kuala Lumpur

I dag er der ikke egentlige interkontinentale lavprisflyvninger fra det europæiske marked til USA eller Asien.

Det tætteste man kommer på lavprisflyvninger mellem Europa og Asien er det malaysiske lavprisflyselskab Air Asia X. Selskabet har hidtil opereret mellem Kuala Lumpur og London men åbner den 14. februar 2011mellem Paris-Orly og Kuala Lumpur. Introduktionspriserne er 99 Euro pr. enkeltrejse.

På det europæiske marked har der hidtil væretfire selskaber som kunne karakteriseres som en slags interkontinentale lavprisflyselskaber. Der er tale om hollandske Martinair, det tyske Lufthansa-ejede Condor og dets konkurrent Air Berlin samt spanske Air Europa.

Martinair er undervejs med at afvikle passagerdelen i selskabet, der senest i november 2011 vil være udfaset og overgået til KLM, der ejer selskabet. Condor, Air Berlin og Air Europa er en underlig sammenblanding med aftryk fra både netværksselskaber, charterflyselskaber og lavprisflyselskaber. Men rendyrkede lavprisflyselskaber er der ikke tale om.

I USA er Southwest Airlines det suverænt største lavprisflyselskab. Men selskabet mangler endnu at få et interkontinentalt gennembrud. Et samarbejde blev indledt med Icelandair i 1997 med fælles prissætning og koordinering af fartplaner fra Baltimore-Washington. Men samarbejdet stoppede igen efter nogle år og uden at opnå den store kommercielle succes.

Norske selskaber vil vise vejen

Det lader til, at det norske lavprisflyselskab Norwegian kommer til at vise vejen for interkontinental lavprisflyvning mellem Europa og henholdsvis Asien og Nordamerika. Selskabet har allerede bestilt de to første Boeing 787 Dreamliner fly, der forventes leveret i 2012.

Her har det fremadstormende norske selskab planer om at etablere ruter fra skandinaviske lufthavne til bl.a. Bangkok og New York med priser fra 1.500 til 2.000 kroner.

Samme destinationer og prisniveau har norske Feel Air også i tankerne. Selskabet havde konkrete planer om etablering af operationer i foråret 2010 fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York, men planerne er endnu ikke realiseret. Bag Feel Air står bl.a. danskeren Lars Nygaard, der er tidligere topchef hos Spanair samt det spanske lavprisflyselskab Vueling. Men Lars Nygaard har også trukket et par “legekammerater“ med ind i bestyrelsen for Feel Air, bl.a. Carlos Munoz, der er en kendt spansk entrepeneur og grundlægger af Vueling.

”Vi vil opbygge en slags Ryanair ‘omkostnings-religion’ kombineret med en forretningsmodel fra Air Asia X indpakket I en slags Virgin-branding filosofi,” sagde selskabets director Kai Holmberg, da man i oktober 2009 præsenterede planerne for selskabet.

Det er måske lidt overraskende, at det er norske selskaber, der skal vise vejen for interkontinental lavprisflyvning. På den ene side har skandinavisk luftfart altid haft en pionerrolle i den globale luftfartsindustri. Men herudover kommer også det faktum, at det skandinaviske markedsområde er af begrænset størrelse til fortsat at kunne ekspandere på de europæiske ruter. Derfor må der nytænkning til, inden den europæiske trafik når sit markedsmætningspunkt fra Skandinavien.

En sidste, men måske også afgørende faktor er, at det skandinaviske luftfartsmarked traditionelt har været et højprisområde efter mange års regulering af markedet. Og lavprisflyselskaber har netop deres berettigelse, når de kan konkurrere vingespids-mod-vingespids med de traditionelle netværksselskaber, der har en anden omkostningsstruktur og dermed højere billetpriser.

En ny revoution på vej i rejse- og luftfartsbranchen

Såfremt Norwegian – eller andre lavprisflyselskaber – får held med at realisere planerne om rendyrket lavprisflyvning mellem Europa og de store markeder i Nordamerika og Asien åbner det helt fantastiske markedsmuligheder.

Lavprisflyvningen indenfor Europa har revolutioneret rejsemønsteret, hvor flyrejser er blevet en ”commodity” – en hyldevare uden den glamour og ”højtidelighed”, der har karakteriseret luftfarten siden passagerflyvningens spæde start. Det har fået mange flere mennesker ombord i flyene og skabt et nyt marked, hvor man stimulerer rejselysten og får forbrugerne til at vælge en flyrejse, som man hidtil ikke havde overvejet behovet for.

Denne ændring af rejsemønsteret vil også slå igennem, når interkontinental lavprisflyvning før eller siden får sit gennembrud. Det bliver en revolution, der vil påvirke distributionskanalerne for interkontinentale rejser, men i ligeså høj grad vil presse de traditionelle netværksselskaber, der vil få sværere ved at afsætte deres overskudskapacitet på økonomiklassen.

Men indtil videre er der ingen lavprisflyselskaber, der har kunnet føre bevis for en holdbar forretningsmodel på interkontinentale flyvninger. Britiske Sir Freddie Laker tog det første skridt sidst i 1970´erne, og de kommende år vil vise, hvorvidt den driftige britiske erhvervsmand blot var 35 år forud for sin tid.

Foto: Sir Freddie Lakers ‘Skytrain’ med lavprisflyvninger mellem London og New York blev en succes ved etableringen i 1977.