De norske SAS-piloter vil have flere langdistanceruter fra Oslo, mens det skandinaviske flyselskabs vicebestyrelsesformand Jacob Wallenberg vil have flere flyvninger fra Arlanda.
Stort lige så længe SAS har eksisteret, er debatten med jævne mellemrum blusset op. Debatten om hvorfor Københavns Lufthavn partout skal være det fællesskandinaviske luftfartsselskabs primære trafikknudepunkt. Og hvorfor SAS ikke kunne have flere især langdistanceruter fra Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen lufthavnene.
Nu rejses spørgsmålet så igen. Denne gang kommer kritikken af at satse massivt på Københavns Lufthavn som det primære trafikknudepunkt fra både norsk og svensk side.
Således efterlyser de norske SAS-piloter flere langdistanceflyvninger fra Oslo til USA. Det er nødvendigt, mener piloterne, for at kunne matche Norwegians langdistancesatsning. Den har netop siden opstarten i maj sidste år fokuseret på Oslo og Stockholm som udgangspunkt for ruter til USA og Asien. Først i november sidste år fik København sin første Norwegian-langdistancerute til Fort Lauderdale.
I dag flyver Norwegian fra Oslo og Stockholm til New York, Bangkok og Fort Lauderdale, mens man kun har Fort Lauderdale-ruten fra København. I SAS-regi har Oslo én, Stockholm har tre og København har ni langdistanceruter.
Flyve baglæns
Så for ikke at miste grebet om trafikken mellem Norge og Nordamerika mener de norske piloter, at det er nødvendigt for SAS at fokusere på norske langdistanceruter. Dermed undgår nordmændene at skulle flyve ”baglæns” ned til København inden de kan sætte kursen vestover mod Nordamerika.
”Det er naturligvis forkert, at norske SAS-kunder er nødt til først at rejse sydpå, den forkerte vej, til Kastrup og derefter flyve over Norge igen 3-4 timer senere for at komme til USA. Lige så forkert er, at svenskerne og nordmændene skal flyve sydpå for senere at flyve øst til Asien,” siger Jens Lippestad, formand for foreningen af norske SAS-piloter, til den norske avis Aftenposten.
Han peger på, at Oslos eneste oversøiske SAS-rute til New York er en af SAS’ mest rentable langdistanceruter.
Trafik fra hele Nordeuropa
Hos SAS pointerer koncerndirektør for salg og marked, Eivind Roald, at Københavns Lufthavns geografiske placering tæt på Baltikum, Polen og Nordtyskland gør lufthavnen til et langt mere naturligt knudepunkt end Oslo og Stockholm. CPH tiltrækker trafik fra hele Nordeuropa til SAS’ langdistanceruter.
”Der er et stort marked omkring København, som strækker sig ind i for eksempel Polen og de baltiske lande. SAS har mange attraktive forbindelser til en lang række destinationer i Europa og interkontinentalt fra Kastrup. På grund af infrastruktur og afstande flyver nordmænd mere end svenskere og danskere. Men denne fordeling ændrer sig, når man ser på en række interkontinentale flyvninger, siger Eivind Roald til Aftenposten.
Wallenberg på banen
I Sverige er det næstformanden for SAS-bestyrelsen, rigmanden Jacob Wallenberg, der er på banen med utilfredshed over, at København er SAS’ primære trafikknudepunkt. Wallenberg står i spidsen for SAS’ fjerdestørste ejer efter de tre stater, Knut og Alice Wallenbergs fond. Han så gerne, at Stockholm Arlanda havde langt flere direkte SAS-ruter end det er tilfældet i dag. Derfor har han sat sig i spidsen for initiativet ”Connect Sweden”, der arbejder for at gøre Stockholm Arlanda til Skandinaviens største trafikknudepunkt hvad angår flytrafik.
Men det bliver ikke fra det selskab, som hans fond ejer 7,6 procent af, at Jacob Wallenberg skal forvente hjælp til det projekt. Det fastslår SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, i en kommentar, der er næsten ordret magen til budskabet fra Eivind Roald.
”Fra København får vi hele Danmark, Sydsverige og Nordtyskland som optageområde. Og det er geografisk meget godt, når man skal drive en stor international operation, siger SAS’ koncernchef Rickard Gustafson til Sydsvenskan.