Norwegian koncernchef Bjørn Kjos blev i fredags hyldet af den irske luftfartsindustri ved det årlige Ireland´s Aviation Gala Ball.
Norwegian er særdeles populær i den irske luftfartsindustri. Noget mere populær end i USA, hvor det amerikanske transportministerium i tre år forhalede en ansøgning fra det irske datterselskab Norwegian Air International om at kunne flyve til USA.
Kampen mod den amerikanske regering blev markant støttet af de irske luftfartsmyndigheder og den irske regering, og da aftalen endelig faldt på plads, kunne Norwegian da også ret hurtigt kvittere med nye direkte ruter fra Cork, Shannon og Dublin til den amerikanske østkyst.
Fredag aften havde Irish Aviation Authority inviteret til det årlige Ireland´s Aviation Galla Ball, og her fik Norwegians koncernchef Bjørn Kjos en helt central rolle, da hen blev hædret med den særlige pris, der hedder “Outstanding Contribution to Aviation”.
Irland, der har en særdeles stor klynge af flyselskaber og tilknyttede virksomheder, er fuld af beundring og respekt i forhold til, hvad Bjørn Kjos via Norwegian har skabt siden etableringen af Norwegian Air International (NAI) i 2013. Selskabet har i dag hovedsæde i Dublin og beskæftiger i alt 2.100 piloter og kabinepersonale baseret på 57 irsk-registrerede fly, der dagligt gennemfører 260 flyvninger fra 11 europæiske baser.
Dermed er NAI i dag større end det norske Norwegian Air Shuttle ASA, hvorfor man med rette fremover kan titulere Norwegian som et irsk-norsk lavprisflyselskab.
Dedikeret til irske støtter
Det var naturligvis en stolt Norwegian-koncernchef, der fredag aften kunne modtage prisen, der blev overrakt af direktøren for Irish Aviation Authority, Eamonn Brennan i forening med Shane Ross, der er transportminister i Irland.
Bjørn Kjos var da heller ikke sen til at dedikere prisen til “alle i Irland, der har støttet os gennem de seneste år.”
“At det lykkedes os at få tilladelsen til at flyve til USA, er først og fremmest en sejr for passagererne, idet den har givet os mulighed for at tilbyde nye ruter og flere valgmuligheder samtidig med, at det har sikret i hundredevis af nye jobs i Europa og USA. Nye ruter, større konkurrence og flere jobs – det er præcist, hvad vi stillede i udsigt, og lige nøjagtig hvad Open Skies-aftalerne handler om,” sagde Bjørn Kjos, da han modtog prisen.
Tidligere har IAG-koncernchefen Willie Walsh samt Alan Joyce, koncernchef i australske Qantas, også modtaget den prestigefyldte pris.
I forbindelse med Bjørn Kjos´ besøg i Dublin, benyttede den norske koncernchef lejligheden til at afsløre, at den irske sømand Tom Crean, der blev overhalet af norske Roald Amundsen i kapløbet om at komme først til Sydpolen, bliver den første irske halehelt på et Norwegian-fly. Tom Creans portræt kommer til at pryde et af de Boeing 737 MAX-fly, der skal trafikere de nye USA-ruter fra Cork, Shannon og Dublin fra juni måned.
Relaterede artikler:
Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer
Permanent USA-tilladelse til Norwegian
EU rejser sag mod USA i Norwegian-strid