Det islandske luftfartsselskab Icelandair kan ligesom lavpriskonkurrenten Iceland Express rapportere om kraftig fremgang i passagertrafikken. Icelandair har i årets syv første måneder haft en fremgang på 167.000 passagerer svarende til 21 %.
“Never waste a good crisis,“ udtalte Icelandair´s koncernchef Birkir Hólm Guðnason efter vulkanaskeskyen fra Eyjafjallajökull, der sidste år i april måned gjorde Island kendt på godt og ondt.
Den islandske turistindustri og de islandske luftfartsselskaber fik meget opmærksomhed gennem vulkanaskekrisen, der bragte Island på alles læber. Og nu kan de islandske luftfartsselskaber tilsyneladende høste frugten heraf.
Forleden rapporterede det virtuelle islandske lavprisflyselskab Iceland Express om 95.000 passagerer i juli måned, hvilket var en stigning på 24 % i forhold til samme måned året før.
Også Icelandair havde stor fremgang i juli måned. Selskabet transporterede 254.400 passagerer, hvilket er det højeste antal nogensinde i selskabets mere end 70-årigehistorie. Det var samtidig en stigning på 18 % i forhold til samme måned året før.
I årets første syv måneder har Icelandair haft 976.000 passagerer ombord i selskabets fly, hvilket er næsten 167.000 flere en samme periode året før. Passagervæksten repræsenterer en stigning på 21 % år til dato.
Gateway til Nordamerika
Det er i særdeleshed ruterne til Nordamerika, som de islandske luftfartsselskaber har fået succes med. Icelandair flyver fra otte lufthavne i Skandinavien – herunder København og Billund – til Keflavik-lufthavnen, hvorfra der er forbindelse til New York, Boston, Minneapolis, Orlando, Seattle og Washington D.C. i USA samt Toronto og Halifax i Canada.
Konkurrenten Icelandair Express kan tilbyde flyafgange fra Aalborg, Billund og København til Keflavik, hvorfra der er forbindelse til Boston, Chicago og New York i USA samt Winnipeg i Canada.
Med de seneste trafiktal fra de islandske luftfartsselskaber må man blot konstatere, at den islandske luftfartsindustri er gået fra asken til ilden.